H Peter Vrolijk (links) op het verwerkingsdek van de SCH 24 'Afrika', met naast hem schipper Huig van der Plas.
H Peter Vrolijk (links) op het verwerkingsdek van de SCH 24 'Afrika', met naast hem schipper Huig van der Plas. Huig van der Plas

Peter Vrolijk (SCH 24): Ruim 50 jaar op zee, altijd goed gevaren

Algemeen

SCHEVENINGEN – Meer dan 50 jaar zat hij op zee. Vrijdag 20 december kwam de SCH 24 ‘Afrika’ binnen in IJmuiden en stapte Peter Vrolijk (67) voor de laatste keer van boord. Hij gaat met pensioen.

Vader zat op de koopvaardij, maar uiteraard zat er wel familie op de visserij. Op z’n zevende maakte hij al reisjes mee als prenter, op de zijtrawlers van toen. Met z’n 16 jaar kwam hij beroepshalve op zee, op de toenmalige SCH 123 ‘Johanna Maria’ van Jaczon. 

De rasechte Scheveninger heeft altijd voor deze rederij (inmiddels onderdeel van Cornelis Vrolijk) gevaren, maar in zijn jonge jaren is hij vanwege meningsverschillen met de directie een aantal jaren uitgeweken naar de kottervloot, en wel die van Urk. Vrolijk: ,,Zondagnacht weg richting Harlingen, vrijdag weer thuis, weekreizen dus.’’

In 1980 kwam hij weer bij Jaczon terug en volgde een reeks van bekende trawlernummers en -namen: SCH 118, SCH 33, SCH 21, een nieuwe SCH 118 en uiteindelijk de SCH 24, waarop hij vanaf het nieuw in de vaart komen in 1998 heeft gevaren, eerst een paar jaar onder schipper Maart van Rijn en daarna met Huig van der Plas. ,,Altijd goed gevaren, gezellig ook’’, aldus Vrolijk, naar eigen zeggen nog de enige echte Scheveninger aan boord. ,,Er vaart er nog wel een, maar die woont op Ypenburg.’’

Vrolijk stond altijd ‘achterop’, maar zat de laatste jaren op het verwerkingsdek. ,,Laat die jonge gasten het maar doen achterop.’’ De laatste reis was zoals gebruikelijk op haring in Het Kanaal. De visserij was goed. ,,Er is haring zat!’’

Peter Vrolijk krijgt nu meer tijd om… te vissen. Sportvissen wel te verstaan. Op karper.