Afbeelding
C. Hameeteman

Topdrukte scheepswerven Stellendam

Algemeen

STELLENDAM - Topdrukte in de binnenhaven van Stellendam bij de werven Padmos en Maaskant. Aan de kade is onvoldoende ruimte, en daarom liggen er ook kotters aan de steiger en in de buitenhaven.

De drukte wordt aangewakkerd door diverse steunmaatregelen van overheden, zowel van de Nederlandse (ENERGIEVIS) als de Belgische en ook Britse overheid. Energiebesparing, veiligheid en comfort zijn de sleutelwoorden voor de subsidies.

Bij Maaskant pal voor de deur het nieuwe casco ‘San Koura Rangi’ en het controlevaartuig ‘Barend Biesheuvel’. 

Tegen de kade - allemaal bij Padmos - de TX 36 (nieuwe schroefas) met opzij de UK 224 (grote refit inclusief hermotorising). Daarachter de Z 98 (hulpmotor) met naast haar de Z 333 (havenset). Verderop de ARM 20 (nettenrol) met daarnaast de Z 45 (nieuw visruim). Dan de GO 23 (nettenrol) met achter haar de KW 45 (groot onderhoud), met daar weer achter de Z 182 (nieuwe accommodatie), met naast haar de PZ 532 (refit, nieuw achteronder).

Aan het steiger aan de overzijde liggen de O 33 (lieraandrijving), de Z 510 (motoroverhaalbeurt) en de SCH 18 (opgelegd), met aan het einde van het steiger de oude Franse ‘Pax Dei’ en de voormalige Z 53, met daarnaast de TH 5 (in de verkoop). 

De UK 246 (motoroverhaalbeurt) vertrok naar de buitenhaven van Stellendam, terwijl de Franse bordenvisser CH-914060 (motoronderhoud) naar binnen komt om bij Padmos af te meren.

In de dokken - niet op de foto’s te zien - stonden vorige week nog de UK 38 (bij Padmos, ook voor een nieuwe havenset) en de GO 22 (bij Maaskant).

(Foto’s: C. Hameeteman)

Afbeelding
Afbeelding