Tevreden gezichten bij Wynter Courmont, de ‘vice president’ van de divisie Seafood van Diversified Communications (rechts) en Constantí Serrallonga, de general manager van Fira de Barcelona. De economische impact van de wereldvisbeurs voor de stad Barcelona wordt geschat op 156 miljoen euro.
Tevreden gezichten bij Wynter Courmont, de ‘vice president’ van de divisie Seafood van Diversified Communications (rechts) en Constantí Serrallonga, de general manager van Fira de Barcelona. De economische impact van de wereldvisbeurs voor de stad Barcelona wordt geschat op 156 miljoen euro. DAVID CAMPOS; David Campos

‘Grootste visbeurs groeit maar door’

Algemeen

BARCELONA – Het Spaanse Barcelona maakt zich op voor de 30ste editie van de Seafood Expo Global/Seafood Processing Global, dieweer iets groter wordt dan vorig jaar. Ook het Holland Paviljoen is weer uitgebreid.

De Amerikaanse beursorganisatie Diversified Communications mag graag schermen met groeicijfers. Ze meldt dat er in de Gran Via van beursbedrijf Fira de Barcelona van 23 tot en met 25 april ruim 51.000 vierkante meter beursoppervlak bezet zal zijn, door meer dan 2.000 exposerende bedrijven, afkomstig uit 84 verschillende lan- den. Er zijn 66 landen/regio-paviljoens. Als voor het eerst deelnemende landen worden Azerbeidzjan, Brazilië en Ivoorkust genoemd, en nieuwe paviljoens zijn er van Brazilië. Frankrijk, Zuid-Korea, Japan en Oman. Een kwart van de bedrijven presenteert zich voor het eerst in Barcelona. De lage landen blazen ook na ver- plaatsing van de beurs van Brussel naar Barcelona een flink deuntje mee. Vanuit Nederland reizen ruim zestig bedrijven af naar Spanje om zich op de Seafood Expo Global te laten zien, vanuit België zijn dat er 17. Ook staan er 23 Nederlandse en tien Belgische bedrijven op Seafood Processing Global.

Projectmatig
Ook dit jaar organiseert het Nederlands Visbureau een Holland Paviljoen op de Seafood Expo Global. ,,Omdat een aantal standhouders meer ruimte wilde en omdat we drie nieuwe standhouders in het paviljoen hebben zijn we weer gegroeid, naar zes units’’, aldus directeur Remke Nehrstede, die samen met haar rechterhand Annemie Volders op de beurs aanwezig zal zijn. ,,Als Visbureau fungeren we uiteraard weer als service- en informatiepunt in dit paviljoen, en we kunnen doorverwijzen naar alle andere Nederlandse standhouders op de beurs.

Het Nederlands Visbureau organiseert ook de ontbijt-bijeenkomst op de woensdag (24 april) van de Visfederatie en de VVU met het Amerikaanse Pacific Northwest, in een hotel tegenover het beurscomplex. Het is volgens Nehrstede een voorbeeld van de nieuwe werkwijze van het Nederlandse Visbureau na het wegvallen van de structurele bijdragen vanuit de verschillende vis- en visserijsectoren. ,,We werken nu projectmatig. De opdrachtgever en gebruiker van onze diensten betaalt. Willen visbedrijven of andere bedrijven dat we iets voor ze doen en ze ontzorgen, dan kunnen ze altijd een offerte aanvragen.’’

Traditioneel onderdeel van wat bekendstaat als de grootste visbeurs ter wereld zijn de Seafood Excellence Global Awards voor beste nieuwe visproducten op de beurs. Tussen de 40 finalisten zitten dit jaar geen Nederlandse bedrijven.Voor meer informatie over de beurs en voor registreren: www.seafoodexpo.com/global. Het uitgebreide conferentie-programma is te vinden op www.seafoodexpo.com/ global/conference-program/

Het Holland Paviljoen in Hal 3 biedt Nederlandse visbedrijven de mogelijkheid te participeren in een opvallende, in het oog springende presentatie onder Nederlandse vlag. Net als vorig jaar is trawlerrederij W. van de Zwan naaste buurman.