H Hulpverleners aan boord van de UK 156 vorig jaar maart in de sluis van Cuxhaven. Bemanningslid Klaas de Boer verloor een onderbeen.
H Hulpverleners aan boord van de UK 156 vorig jaar maart in de sluis van Cuxhaven. Bemanningslid Klaas de Boer verloor een onderbeen. nn

Aandacht voor risico’s in de scheepvaart

Algemeen

DEN HAAG – De Onderzoeksraad voor de Veiligheid besteedt extra aandacht aan het goed inschatten van risico’s. In de jongste rapportage over de tweede helft van 2023 worden 68 incidenten genoemd, waarvan een handvol arbeidsongevallen in de visserijwereld.

Beknelling in tros

Cuxhaven, 10 maart 2023. Omstreeks 16.15 uur moest de bemanning het Nederlandse vissersschip UK 156 ‘Poolster’ in Cuxhaven, Duitsland, verplaatsen naar de binnenhaven waarvoor het schip een sluis door moest. Er waren twee bemanningsleden aan boord, de schipper en een matroos. De schipper bevond zich in het stuurhuis en de matroos op het achterdek. Tijdens de manoeuvre door de sluis raakte de matroos bekneld in een tros.

Aan boord van de UK 156 ‘Poolster’ is het gebruikelijk om af te meren aan de kleine bolders in de sluis. De meertrossen worden pas vastgemaakt op het moment dat het schip stilligt. Het vastmaken van de trossen gebeurt vanaf het dek. De matroos stond in dit geval op de reling van het schip en gooide de meertros om een grote bolder op de kademuur. Nadat hij dit had gedaan, sprong hij van de reling terug op het dek. Hierbij schoot een lus van de meertros om zijn voet. De lus trok diens voet tussen de reling en het achtertuig van de giek dat aan de reling vastgebonden zat. Hierdoor brak hij zijn rechter onderbeen, net boven de enkel. Tijdens de medische behandeling bleek amputatie noodzakelijk.

Afknelling door tros

Den Oever, 20 april 2023. Bij het ontmeren van het Nederlandse vissersschip WR 189 ‘Grietje’ verloor een bemanningslid zijn onderbeen. Het schip lag afgemeerd voor de visafslag, klaar met lossen, toen de bemanning het schip wilde verhalen. Vanwege harde wind had de bemanning een spring dubbel gezet op een paal om het achterschip van de kant de draaien. 

Toen het schip ver genoeg was afgedraaid, heeft de schipper het sein gegeven om los te gooien, waarna het schip achteruit voer. Na 20 meter riep het slachtoffer om te stoppen, waarna de schipper weer vooruit ging. Een tros bleek nog om de bolder te zitten en was stak getrokken. Het bemanningslid was in een lus van deze tros gaan staan, met de afknelling van zijn been als gevolg.

Medische evacuatie

West van Denemarken, 15 augustus 2023. Aan boord van de Nederlandse flyshooter UK 38 ‘Kleine Jan’ raakte een bemanningslid gewond doordat hij klem had gezeten tussen een boomstronk en de stortbak. De boomstronk zat in het net die tijdens het binnenhalen scheurde. Het bemanningslid zou de haak inpikken om de boom uit het net te takelen toen het net begon te scheuren. Door de weersomstandigheden (windkracht 6-7 beaufort) slingerde het schip en door een slingerbeweging kwam de boomstronk tegen het bemanningslid aan. Het bemanningslid werd geëvacueerd en naar het ziekenhuis gebracht. Hij kon drie tot zes weken niet werken.

Op trap uitgegleden

Hollum, 4 september 2023. Een bemanningslid van het vissersschip LO 44 ‘Stella Maris’ gleed uit op de trap in de kombuis. Vervolgens kreeg hij een dichtvallend luik op zijn pols, waardoor hij een diepe wond en afgescheurde duimspier opliep. Het bemanningslid kon drie tot zes weken niet werken.

Letsel aan vinger

Noordzee, 16 oktober 2023. Tijdens het vissen op de Noordzee liep een matroos aan boord van het Nederlandse vissersschip VLI 25 ‘Cindy’ letsel aan zijn vingers op. De matroos werd met een Belgische SAR-helikopter geëvacueerd en overgebracht naar een ziekenhuis in Brugge.

Gronding

Zandvoort, 22 november 2023. De sleepboot ‘Oceaan II’ was op 22 november omstreeks 23.30 uur gestrand bij het strand van Zandvoort tijdens de reddingsoperatie van de reeds gestrande visserskotter IJM 22 ‘Black Jack’. Tijdens het binnenhalen van de sleeptros is deze in de schroef van de Oceaan II gekomen. Hierna is de bemanning van boord gehaald door de KNRM. Na het lostrekken is de sleepboot naar de werf gesleept voor nadere inspectie.

URK - Klaas de Boer (30) verloor vorig jaar maart zijn rechteronderbeen bij het ongeval aan boord van de UK 156. Na de bouwvak startte hij een re-integratie-traject. Momenteel werkt hij vier halve dagen per week als hydrauliekman in het magazijn van de VCU-TCD. ,,Het gaat redelijk goed. Halve dagen is goed vol te houden. Ik ben blij dat ik voor de visserij bezig kan blijven zo. Voordat ik ging vissen in het familiebedrijf heb ik voor automonteur geleerd, daarna SW6 op de visserijschool gedaan en ben altijd machinist geweest. Het is mijn eigen wereldje waarin ik werkzaam kan blijven en weet waarover ik praat als er vragen zijn.’’