Afbeelding
Nico Laros

Nieuw project van Jouke van Broer

Algemeen

HARLINGEN - Mijn telefoon trilt en ik zie een appje van Jouke Visser, met de tekst ‘Hoi Nico, ik heb weer een nieuw project aangehaald, wordt de HA 3 ‘Jouke van Broer’. Wordt straks ingezet voor de handkokkelvisserij’.

Ik word meteen getriggerd en maak een afspraak op zaterdagmorgen in de loods van J.K. Visser B.V. aan het Verbindingskanaal te Harlingen. Ik vraag Jouke ook nog even of zijn vader Broer er ook kan zijn, dan probeer ik een stukkie te schrijven voor Visserijnieuws.

Het ruikt naar verf en koffie als ik de prachtige nieuwe loods om 10.45 uur kom binnenlopen en hartelijk welkom word geheten door vader Broer en zoon Jouke Visser. Eerst effe een bakkie en wat lekkers hoor. Maar gelijk staan de monden van beide heren niet meer stil en voordat ik mijn notitieboekje te pakken heb sta ik al met 1-0 achter.

Ontzag

Jouke vertelt vol enthousiasme dat hij de KL 50 ‘Cornelia’ heeft gekocht van Marijke en Thijs de Visser uit Klundert. Persoonlijk heeft de schrijver van dit stukje Marijke nooit ontmoet, maar de naam Marijke de Visser komt me wel bekend voor. Daar werd en wordt nog steeds met ontzag over gesproken; superaardige en zeer goede vissersvrouw en ‘scherp als een mes.’

Door allerlei maatregelen is het fuiken -en nettenvissen in het Hollands Diep niet meer te doen. Het scheepje KL 50 van 17 X 5 meter ligt dan ook al een aantal jaren te koop. Dat schip is in 1988 gebouwd in opdracht van de Wouda’s uit Stavoren (ST 21); die weten wel hoe je een schip moet bouwen. Hij vaart en manoeuvreert super en is zeer wendbaar.

Te diep?

Jouke had er al vaker naar gekeken, maar voor de handkokkelvisserij was de diepgang van 1,10 meter eigenlijk te diep. Maar deze slimme ondernemer ontdekte dat er twee palingbunnen van 5 x 4 meter voor de palingvisserij in het schip zaten.

,,Die heb ik dicht laten lassen en nu is het schip behoorlijk lichter op het water komen te liggen. Met een diepgang van 65 centimeter, perfect voor de handkokkelvisserij. Ik ga hem nog wel verbouwen, maar eerst moet er maar wat verdiend worden. Daarna verlengen we de stuurhut en accommodatie.’’

De KL 50 wordt de HA 3 ‘Jouke van Broer’. Het schip is inmiddels prachtig opnieuw geschilderd door Jolke Rijpstra Schilderwerken en het blauw daarbij ingewisseld voor de warme bronzen kleur, inmiddels het handelsmerk van de groeiende Visser-vloot, waartoe ook de HA 1 en HA 2 behoren.

Kokkelvergunning

,,Omdat ik het beheer heb gekregen over de handkokkelvergunning van Marijn Klink uit Bruinisse (ex-WR 31) zocht ik extra scheepsruimte. Op de HA 3 wordt Johannes van der Veen schipper en hij gaat varen met zijn maat Arnold van der Meulen. De accommodatie is voor z’n tweeën net te doen. Er staat een goede hydraulische kraan op en twee spudpalen, met een prachtig ruim werkdek. Dit wordt echt een succes, denk ik. Ik zou er zelf wel op willen varen’’, aldus Jouke.

Op dit moment verhuurt Jouke zich met zijn schip de HA 1 ‘Wantij’ aan de Rijksrederij (RWS) voor visserijbeheer van het ministerie van LNV in de Zeeuwse Delta. Samen met visserijopziener Gert-Jan van Veen en twee bemanningsleden Leo Akershoek en Jaap Grinwis. ,,Alle drie oud-visserlieden; we spreken dezelfde taal en hebben het erg gezellig. En we verzetten aardig wat werk.’’

Zijn HA 2 ‘Pescador’ wordt met Noah Hofman, Stijn Nagel en André van der Wal ingezet voor de handkokkelvisserij op het Wad.

Ik neem vader en zoon Visser nog even op de foto onder het naambord, wat Jouke jaren geleden al eens heeft gemaakt. Tevens besluit ik om een apart verhaal te schrijven over het leven van handkokkelvisser Broer Visser.

Wij wensen schipper en bemanning van de HA 3 een goede en veilige vaart, maar zeker ook een goede kokkelvangst.

Nico Laros

H Jouke en zijn vader Broer onder het naambord in de kantine.
Afbeelding