H Schipper Theun de Ronde, geflankeerd door zijn boomlange zoon Maurice (2,08 meter), bij de lading kostbaar mosselzaad in de sluis bij Kornwerderzand. (Foto: Helena Perez)
H Schipper Theun de Ronde, geflankeerd door zijn boomlange zoon Maurice (2,08 meter), bij de lading kostbaar mosselzaad in de sluis bij Kornwerderzand. (Foto: Helena Perez) Helena Perez

Primeur mosselzaadtransport

Algemeen

BRUINISSE/HARLINGEN - Schipper Theun de Ronde van de BRU 72 ‘Stormvogel’ had deze week de primeur voor het eerste mosselzaadtransport van zuid naar noord in 2023. Dat mosselzaad mag alleen onder strenge voorwaarden vanuit Zeeland naar de Waddenzee worden getransporteerd. Mosselkwekers zijn voor zo’n transport enkele dagen onafgebroken in touw.

Fijn mosselzaad gedijt het best op een schrale bodem, het liefst bedekt met schelpengruis. In de Oosterschelde is dat zeer beperkt beschikbaar op de ondiepe percelen. Daarom kiezen Zeeuwse kwekers ervoor om hun uit mzi’s geoogst mosselzaad over te brengen naar de Waddenzee.

Aan dit zogeheten zuid-noord transport gaat een heel tracé vooraf alvorens kwekers toestemming krijgen. Om te voorkomen dat er ongewenste organismen vanuit Zeeland worden meegenomen naar de Waddenzee – bijvoorbeeld de Japanse stekelhoorn, een Aziatische roofslak - zijn er namelijk strenge voorwaarden opgenomen in de vergunning Wet natuurbescherming en de Visserijwet.

Glaszuiver zaad

Maandagmorgen 03.30 uur vertrekt de BRU 72 vanuit de thuishaven. Vanaf 05.00 uur worden drie lijnen geoogst: 18.500 meter mzi-touwen. De opbrengst is super: 600 mosselton glaszuiver zaad, zonder een ‘stofje’ erin, en met 2.250 mosselzaadjes in de groenteblik. Ter vergelijk: in de Zuidmeep op het Wad zijn sommige lijnen dit jaar vergeven van de ‘bloemetjes’ en vrijwel geen zaadjes erin.

Na de mooie oogst worden in de Vluchthaven in Bruinisse twaalf big bags met touw gelost. Dat mag niet zo maar, dus is er verplicht toezicht door de nieuwe visserijopziener Harry Blokland. Blokland meldt dat er geen andere schepen opzij zijn geweest en geen andere werkzaamheden hebben plaatsgevonden. 

Omstreeks 14.00 uur wordt de reis naar de noord aangevangen. Die gaat binnendoor en via het IJsselmeer. Als de BRU 72 dinsdagmorgen om 04.00 uur voor de sluis van Enkhuizen aankomt, moet ze nog twee uur wachten voordat er geschut kan worden.

GiMaRIS

Tussendoor worden afspraken gemaakt met het onderzoekbureau GiMaRIS (Arjan Gittenberger) om de lading rond 07.00 uur bij Kornwerderzand te laten bemonsteren door Helena Perez. Helena meldt daarna dat er geen ongewenste organismen in de lading zijn gevonden. Behalve een beetje zeesla is het zo schoon als wat. Pas dan krijgt de BRU 72 groen licht om de lading mosselzaad uit te zaaien op mosselperceel Inschot 65.

Omstreeks 16.00 uur dinsdagmiddag is alles ‘op hoop van zegen’ uitgezaaid en gaat de reis weer terug naar Zeeland. Volgende week staat eenzelfde reisje op de planning om kostbaar mosselzaad op de best beschikbare kweekakkers uit te strooien. 

Inmiddels is een tweede lading met schipper John Steketee (YE 170) ook onderweg van Renesse naar het Wad.

Het ministerie van LNV wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk door de PO-Mosselen in kennis gesteld van elke individuele reis.

Nico Laros

H De BRU 72 in de Vluchthaven van Bruinisse. Met in het voorruim de mooie lading mosselzaad. En in het achterruim 12 bigbags met mzi-touw die worden gelost. Op de foto staat Matthijs Noteboom te wachten om te beginnen. Matthijs (kleinzoon van Willem Kik, BRU 33) is sinds vorige week in dienst bij De Ronde nadat hij eerst heeft gewerkt bij de Fa. Schot op Neeltje Jans. Aan boord van de BRU 72 volgt hij Tonny de Koning op, die 25 jaar trouwe dienst heeft vervuld bij schipper De Ronde en nu verder gaat als onderhoudsmonteur. (Foto: Harry Blokland)