H De nieuw P&P-trawler - over de naam en het Katwijker nummer wordt nog nagedacht  - wordt in Turkije gebouwd naar een Noors ontwerp, net als de in aanbouw zijnde 'Jan Maria'.
H De nieuw P&P-trawler - over de naam en het Katwijker nummer wordt nog nagedacht - wordt in Turkije gebouwd naar een Noors ontwerp, net als de in aanbouw zijnde 'Jan Maria'. Parlevliet en Van der Plas

Nieuwe Katwijkse trawler op komst

Algemeen

KATWIJK/YALOVA – Op de Turkse scheepswerf Tersan is begonnen met de bouw van een nieuwe ‘state-of-the-art’ pelagische vriestrawler voor Parlevliet & Van der Plas. Het schip krijgt een Katwijks nummer.

De trawler, naar een ontwerp van het Noorse Skipsteknisk, krijgt een lengte van 111.5 meter en wordt 21,20 meter breed. Voor de hoofdvoortstuwing is gekozen voor een Wärtsilä 32 motor, de zuinigste motor in zijn klasse. Hiervan worden er twee geïnstalleerd, voor de aandrijving van twee schroeven. Het scheepsontwerp is geoptimaliseerd met betrekking tot brandstofverbruik, geluid en emissies. Voor het koelen, invriezen en opslaan van de vis aan boord worden natuurlijke, milieuvriendelijke koudemiddelen gebruikt.

De rederij heeft volgens directeur Diek Parlevliet geen specifieke viswateren op het oog voor het nieuwste schip. Het zal, met een circa 45-koppige bemanning, wereldwijd worden ingezet voor de visserij op soorten als haring, makreel, blauwe wijting, horsmakreel en sardine. Zoals gebruikelijk bij de Nederlandse vriestrawlers is de ingevroren vis voor honderd procent bestemd voor menselijke consumptie. Ook de accommodatie voor de bemanning en de werkomstandigheden voldoen aan de hoogste normen. Aan boord zijn bijvoorbeeld ook een sauna en een fitnessruimte.

Opleveringen

In het Nederlandse visserijregister vervangt de nieuwe trawler de naar Polen omgevlagde KW 174 ‘Annelies Ilena’, nu de GDY 151. De oplevering staat gepland voor november 2024. Er zullen dan voor het eerst in jaren weer twee vriestrawlers met een Katwijks nummer zijn; naast de nieuwe ook de 40 jaar oude KW 172 ‘Dirk Dirk’. Over het nummer en de naam van het nieuwe schip wordt nog nagedacht.

Ook bij Scheepswerf Tersan is begin dit jaar de nieuwe BX 792 ‘Jan Maria’ te water gelaten, voor een Duitse dochteronderneming van P&P, de in Bremerhaven gevestigde Nordbank Hochseefischerei GmbH. De oplevering van deze 88 meter lange trawler zal eind dit jaar zijn.

Eerder liet P&P voor Duitse en Britse dochters de ROS 777 ‘Mark’ en de H 7 ‘Kirkella’ door Tersan bouwen; net als de BX 792 trawlers voor de visserij op rondvis in noordelijke wateren.