Afbeelding
Pieke Molenaar

Goed gevoel op Katwijker bokker

Algemeen

IJMUIDEN – Een heel goed gevoel houdt Geert van der Plas (36) over van de eerste testreis met de kiwi-kuil bij hem op de bokker KW 145. Eind april komt er een vervolg. De Katwijker schipper-eigenaar heeft meer ideeën om de boomkor/tongvisserij een facelift te geven.

De kiwi-kuil is een plastic kuil met een waterdichte zak, in Nieuw-Zeeland primair ontworpen om de kwaliteit van de gevangen vis te verbeteren. Vorig jaar is de kiwi-kuil voor het eerst door Wageningen Marine Research (WMR) in de praktijk getest op de Eurokotter TH 10 tijdens de mattenvisserij. Bloemetjes op zee gaven alleen problemen in de reguliere kuil. Overduidelijk was dat met de kiwi-kuil de viskwaliteit een enorme impuls kreeg, met minder beschadiging en dus een veel hogere overlevingskans voor discards.

Van der Plas had zich al beschikbaar gesteld voor zogenoemde overlevingsreizen; onderzoeksreizen waarbij de overlevingskansen van tong-, schol- en tarbot-discards worden gemeten. Dat onderzoek is een voorwaarde voor uitzonderingen op de Europese aanlandplicht. Eind volgende week komen hiervoor speciale overlevingsbakken van WMR onder de bak op de KW 145. Toen onderzoeker Pieke Molenaar ter voorbereiding aan boord kwam, kreeg Van der Plas de vraag voorgelegd om de kiwi-kuil op de bokker te mogen testen. ,,Hang maar aan’’, was de Katwijker reactie. Een eerder verzoek om zich aan te melden voor het camera-project aan boord werd door de positief-kritische Van der Plas afgewimpeld. ,,Ik ben niet zo van die dingen bij mij aan dek.’’

Niet goed recht

Zondagnacht vertrok de KW 145 vanuit de thuishaven IJmuiden. Na twee uurtjes stomen werd voor het eerst uitgezet, met aan bakboord de kiwi-kuil en aan stuurboord de reguliere kuil. Het resultaat? Van der Plas: ,,Aan bakboord zat er eigenlijk helemaal niks in! Dat zag er dus helemaal niet goed uit. Het bleek dat de onderzij voor de kiwi-kuil niet goed recht stond. Na het verwijderen van de slack in de onderzij gingen we verder. Maar met onze normale snelheid van 5,6 mijl schepten we de kiwi-kuil vol zand, wat met een dichte zak dus niet geloosd kan worden. Ook niet goed dus.’’

Maar toen Van der Plas de snelheid omlaag schroefde naar 5 knopen en er wat nauwer want voor de kiwi-kuil geknoopt werd ging het er steeds beter uitzien en werd er aan bakboord net zoveel tong en schol gevangen als aan stuurboord. Overigens was de tongvisserij die week matig, ook bij collega’s om de west. De KW 145 zou vrijdagmorgen 1.200 kilo tong lossen, bijna de helft minder dan een week eerder.

,,Eerlijk gezegd kon ik vooraf nauwelijks geloven dat je met zo’n plastic kuil en dichte zak vis kan vangen. Nou, dat blijkt dus wel degelijk te kunnen. Er zit 2 ton water in die zak, en vanwege dat gewicht hadden we voor het halen extra Dyneema-stroppen aangebracht. Maar waar het mij deze testreis vooral om te doen was, was de overlevingskans van vooral de scholletjes als onderbouwd alternatief voor de aanlandplicht. En ik moet zeggen: zulke mooie vis heb ik nog nooit in de box gezien. Kleine scholletjes schoten als een komeet in zee weer naar beneden. Het zag er echt prachtig uit!’’, vertelt Van der Plas daags na binnenkomst. Als extra pluspunt van de kiwi-kuil ziet hij dat pluis overbodig wordt.

De toekomst in

Van der Plas wil verder. Absoluut verder met de boomkorvisserij op tong. Hij start samen met collega KW 14 een innovatietraject met het Tikkertuig: schoepjes die over de zeebodem rollen in plaats van wekkerkettingen die slepen. 

Van de eerste reis met de kiwi-kuil leerde hij bovendien dat er ‘winst’ is te behalen met een lagere vissnelheid. 

,,Dat zou helemaal mooi zijn, brandstof besparen. We gaan er voor! We hebben ook een dataconcentrator van vriend Pedro Rappé aan boord om met behulp van sensoren nog slimmer te gaan vissen. Met dat alles bij elkaar opgeteld - kiwi-kuil, Tikker-tuig, dataconcentrator - moeten we als bokkers hopelijk de toekomst in kunnen.’’

H Geert van der Plas ziet meerdere pluspunten in de kiwi-kuil.
H De zware dichte zak van de kiwi-kuil boven de stortbak.