H Bij de ceremonie was Katwijk goed vertegenwoordigd. Links Diek Parlevliet, CEO van P&P, met echtgenote Roos van Duijn en rechts van Diek vader Dirk Parlevliet. De hoogbejaarde mede-grondlegger van het inmiddels de halve wereld omspannende visserijconcern leidde de ceremonie. Parlevliet senior bevestigde ook een naamplaatje van de 'Jan Maria' op een zuil met alle schepen die bij Tersan van de hellingen zijn gegleden.
H Bij de ceremonie was Katwijk goed vertegenwoordigd. Links Diek Parlevliet, CEO van P&P, met echtgenote Roos van Duijn en rechts van Diek vader Dirk Parlevliet. De hoogbejaarde mede-grondlegger van het inmiddels de halve wereld omspannende visserijconcern leidde de ceremonie. Parlevliet senior bevestigde ook een naamplaatje van de 'Jan Maria' op een zuil met alle schepen die bij Tersan van de hellingen zijn gegleden. Tersan

Nieuwe ‘Jan Maria’ te water bij Tersan

Algemeen

YALOVA - Bij scheepswerf Tersan in Yalova, Turkije, is afgelopen zaterdag onder toeziend oog van een grote vertegenwoordiging van Parlevliet & Van der Plas en gasten de nieuwe BX 792 ‘Jan Maria’ te water gelaten’.

De nieuwe trawler komt in de vaart voor de in het Duitse Bremerhaven gevestigde Nordbank Hochseefischerei GmbH, een dochteronderneming van P&P, ter vervanging van de huidige ROS 786 ‘Gerda Maria’ van bouwjaar 1990. De aankomende BX 792 is 88,1 meter lang en 18,3 meter breed. De oplevering en doop zullen medio september plaatsvinden in Bremerhaven, wat ook de thuishaven wordt van de ‘Jan Maria’.

Het schip kan daarna ingezet worden voor de visserij op kabeljauw, heilbot en garnalen in hoog noordelijke wateren. Voor de verwerking van de vangst is het schip naast sorteer- en vriesinstallaties ook uitgerust met een garnalenfabriek, fileerinstallaties en een vismeel- en visoliefabriek. De trawler wordt aangedreven door een Wärtsilä hoofdmotor van 7.000 kW, waarmee het schip ook in water met ijsschotsen uit de voeten kan. Er is plaats voor een 45-koppige bemanning.

Bij de tewaterlating sprak CEO Diek Parlevliet van P&P lovende woorden over de Tersan werf, waar verspreid over de twee vestigingen zo’n 6.000 mensen werkzaam zijn. De Katwijkse rederij liet bij Tersan ook de ROS 777 ‘Mark’ en de eerste H 7 ‘Kirkella’ bouwen (beiden in 2015 in de vaart). Laatstgenoemde is inmiddels de Spaanse ‘Lodairo’. Met de bouw van dit derde schip wordt de goede relatie verder bestendigd.

Aan Dirk Parlevliet, een van de twee grondleggers van het P&P-concern in de jaren vijftig en vader van Diek, de eer bij de tewaterlatings-ceremonie het lint door te knippen, waarna het casco in het water gleed.

Afbeelding
Afbeelding