H  De TX 1 ligt sinds afgelopen najaar voor de kant - hier in de hoek van de thuishaven naast de TX 94 - en verhuist binnenkort naar Urk. Schipper wordt Kobus Post. Voorlopig blijft het Texelse nummer op de boeg. (Foto: Flying Focus)
H De TX 1 ligt sinds afgelopen najaar voor de kant - hier in de hoek van de thuishaven naast de TX 94 - en verhuist binnenkort naar Urk. Schipper wordt Kobus Post. Voorlopig blijft het Texelse nummer op de boeg. (Foto: Flying Focus) Flying Focus

Texels visserijbedrijf naar Urk

Algemeen

URK/OUDESCHILD – De TX 1 wordt niet gesaneerd, maar verkocht naar Urk. De familie Post (UK 237) breidt uit en neemt het complete Texelse visserijbedrijf van Adrie Vonk en zijn zonen Cor en Thijs over. ,,De visserij blijft, vast en zeker. Daar hebben we alle vertrouwen in, ondanks het overheidsbeleid.’’

Jurie Post (UK 237) met zijn zonen breidt ook tot zijn eigen verrassing het bedrijf uit met de aankoop van de TX 1. Post kijkt al enkele jaren uit naar verjonging en had al snel het oog laten vallen op de fraaie Texelse bokker inclusief groot (tong)quotum toen hij hoorde dat de familie Vonk de visserij vaarwel ging zeggen. Het tongcontingent van Vonk is drie keer groter dan dat van Post zelf.

Track-records borden

Het idee was eerst om de eigen UK 237 te gaan saneren en die kotter is daarvoor ook aangemeld. Maar de beperkende voorwaarden in de saneringsregeling maken zulke plannen wel heel erg lastig, en Post heeft er naar eigen zeggen ook weinig zin in om de helft van de ontvangen saneringspremie bij de fiscus af te leveren en via een omweg een doorstart te maken. 

Er staan opvolgers bij het Urker familiebedrijf in de startblokken. En dus gaat Post met de overname van het complete Texelse visserijbedrijf C. Vonk & Zonen B.V. van één naar twee kotters. Half december werd het voorlopig koopcontract ondertekend. Als extra heeft Post ook track-records voor bordenvisserij overgenomen.

Post wil zo snel mogelijk met de Texelse bokker varen nu de verdiensten de laatste maanden best goed zijn en het Urker visserijbedrijf ondanks de enorm hoge brandstofprijzen het jaar 2022 naar verwachting toch met een plusje heeft af weten te sluiten. De bunkers zijn volgetankt met gasolie voor 76 cent. Voorlopig blijft er TX 1 op de boeg staan. Zoon Kobus (27) wordt schipper op de TX 1, zoon Job (21) wordt door vader Jurie opgeleid als schipper op de UK 237.

Wanneer eind deze maand via de notaris de deal zwart op wit wordt beklonken, worden dezelfde dag de saneringsaanvragen van de UK 237 en TX 1 ingetrokken. Zowel Post als Vonk hebben de vaststellingsbrief van de RVO al ontvangen.

Heel simpel

,,Het is eigenlijk heel simpel’’, zegt Jurie Post over de enorme stap, die zo anders is dan bij veel collega’s in de boomkorvisserij. ,,Mijn jongens willen graag doorgaan. Maar bovendien hebben we er ook alle vertrouwen in. Vissers en boeren zullen er altijd blijven, ondanks ons overheidsbeleid. Dat staat vast. We rekenen er op dat bij stijgende bedrijfskosten visprijzen ook omhoog gaan. Zeker als een voedselcrisis ontstaat. Voedselzekerheid is cruciaal.’’

De UK 237 ‘Grietje Bos’ is in 1992 door Maaskant gebouwd als TX 37. De 42 meter lange TX 1 is ook van Maaskant, in 1996 gebouwd als GO 26.

H De saneringsaanvraag voor de UK 237 wordt ingetrokken, en rederij Post gaat van één naar twee kotters. (Foto: Robert de Graaff)