Afbeelding
Flying Focus

Visserman blijven

Algemeen

URK – Niet alle kotters die voor de sanering zijn aangemeld gaan (straks) inderdaad naar de sloop. Schipper Jelle Kramer (UK 87) gaat een samenwerking aan met Meindert Jan UK 95 BV en stapt met zijn bemanning over op de UK 95.

Beide genoemde kotters zijn aangemeld voor de sanering. Alleen de UK 87 wordt inderdaad gesaneerd, blijft tot half februari doorvissen en gaat daarna naar de sloperij in Kampen.

Jelle Kramer (44) keek lang uit naar de saneringsregeling en ontvouwde plannen om te verjongen. Meerdere schepen had hij daarvoor op het oog. Maar toen de saneringsregeling werd gepubliceerd moest er tot zijn schrik een streep door dat plan worden gezet. Kotters met een marktwaarde van bijvoorbeeld anderhalf miljoen euro kregen via de saneringsregeling een onhaalbare bodemprijs van pakweg 2-2,5 miljoen euro, ongeacht de hoeveelheid vangstrechten op het schip.

De UK 87 is eigendom van Jelle en zijn oom Luuk. Gelet op zijn leeftijd stapt Luuk (70) uit het bedrijf. Maar Jelle wil blijven doorvissen. Alleen doorgaan met de veertig jaar oude UK 87 was financieel echter geen optie, net zomin als overname van een jongere kotter. 

Jelle Kramer zag zijn visserijtoekomst in duigen vallen, maar werd via Geert Meun van de PO Urk vervolgens op het spoor gezet van de UK 95 van de familie De Boer. ,,Voor mij was ook belangrijk om de eigen bemanning mee te kunnen nemen. We hebben een fijne vaste ploeg’’, aldus schipper Jelle, wiens zoon Meindert (18) dit jaar komt varen op de flyshooter UK 38 van dezelfde rederij De Boer. Vorige week donderdag werd de onder begeleiding van Flynth Accountants opgestelde samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

Na openstelling van de saneringsregeling ging schipper Jan de Boer (54) van de UK 95 met zijn twee oudste zonen om tafel over hun toekomst en die van het visserijfamiliebedrijf. Toen een van hen bekend maakte vanwege aanhoudende rugklachten een baan aan de wal te gaan zoeken, was dat voor Jan het sein om de kotter voor de sanering aan te melden. Tot de familie Kramer zich meldde. De Boer is er blij mee en geeft het roer vol vertrouwen over aan Jelle Kramer. Zelf gaat Jan de Boer als opstapper fungeren op de UK 95 en bij zijn zoon Jan Fokke op de UK 38.

De Maaskantkotter UK 95 ‘Aart Maaskant’ is van bouwjaar 1995, de UK 87 (gebouwd als HD 2 bij Visser Den Helder) van 1983. In beide kotters staat een Caterpillar 3606.

Meerdere kotterreders onderzoeken momenteel de mogelijkheid om samen verder te gaan.

Afbeelding