Afbeelding
VCU

UK 24 ‘Anna’ uitgebreid voor snorren

Algemeen

URK/IJMUIDEN – De UK 24 ‘Anna’ is overgeschakeld op de flyshootvisserij. Schipper Albert Johannes Romkes gebruikt overigens liever de oudere term snorrevaadvisserij (snorren) of – omdat hij varianten wil uitproberen - de internationale overkoepelende aanduiding seinevisserij.

Na voorbereidend werk door Hoekman Shipbuilding als hoofdaannemer en bij Damen op Texel in het dok is de UK 24 de afgelopen twee maanden bij Kynde & Toft in het Deense Thyboron met touwtrommels visserijtechnisch uitgebreid voor de seinevisserij.

Schipper-eigenaar Albert Johannes Romkes is Neerlands meest ervaren snorrevisser, met de UK 22 van het familiebedrijf werd in de jaren tachtig van de vorige eeuw als enige Nederlandse kotter deze visserijtechniek uitgeoefend. Vier jaar geleden verkocht Romkes zijn UK 24 ‘Zuiderkruis’ (die daarna werd omgenummerd in UK 242) en bestelde bij Hoekman een nieuwe hekkotter. Niet meer voor de flyshootvisserij, maar voor optimale twinrigvisserij. Afgelopen zomer werd besloten de 28 meter lange nieuwe kotter alsnog ook voor de seinevisserij uit te rusten.

Twee weken geleden werd de UK 24 in Thyboron door de VCU opgetuigd en voorzien van tweemaal 3.000 meter 50 mm combiropes. De VCU leverde ook een nieuw plus overhaald flyshootnet aan Romkes. En aan boord werd de vangstverwerkingsinstallatie door de VCU met vier losse spoelmachines en een nieuwe spoelgoot aangepast voor de visserij op mul en inktvis. Romkes wil ook L. Post & Zonen voor het timmerwerk en Nettenmakerij Urk voor het leveren van een snorrenet noemen.

Vorige week werd naar IJmuiden gestoomd en zaterdag werd met succes voor het eerst gevist, waarna naar Vlissingen werd gestoomd. Deze week werd voor het eerst in Het Kanaal gevist.

Zuiderkruis UK 24 B.V. heeft met succes een IPC-subsidieaanvraag gedaan onder de projectnaam ‘Seinevisserij’ voor innovatie in de snorrevaadvisserij. ,,Overal ter wereld wordt seinevisserij uitgeoefend. De Schotse methode noemen we flyshooten, maar de Denen, Noren, IJslanders en Japanners hebben ook andere variaties. Met blazen, met ankers, stilliggen of varen bij het halen van de zegentouwen, enzovoort. Daarom hebben we ook drie verschillende soorten netten aan boord. Wij zijn op zoek naar een modus voor een fors lager brandstofverbruik met een optimale vangst. Met de UK 22 gebruikten we destijds minder dan 2 ton gasolie per week! Die kant moeten we weer op. Met de oude UK 24 zaten we op 9 ton gasolie, en dat was aan de onderkant.’’

Afbeelding