H Vader en zonen Vonk zijn 'er klaar mee'. De TX 1 gaat half november voor de kant, daarna wacht de slopershamer.
H Vader en zonen Vonk zijn 'er klaar mee'. De TX 1 gaat half november voor de kant, daarna wacht de slopershamer. C. Hameeteman

Laatste visreizen, pijnlijke saneringen

Algemeen

STELLENDAM – Vandaag komen de GO 38 en GO 48 van de laatste visreis binnen. De zusterschepen van rederij C. Tanis Jaczn. en Zonen van de gebroeders Cees, Adam en Jaap gaan allebei in de sanering. De GO 38 ‘De Vertrouwen’ is van bouwjaar 2002, de GO 48 ‘Cornelis Senior’ is tien jaar ouder. Vijf jaar geleden werd voor de – toen - pulskotters nog geïnvesteerd in tongquotum. Nu wordt er een enorm tongcontingent ingeleverd.

,,Pijnlijk’’, zegt Jaap Tanis over de saneringsaanvraag en het einde van het Goereese visserijbedrijf dat door zijn vader is opgestart. ,,We hebben het vorige maand gelijk eerlijk verteld. Alle bemanningsleden hebben elders gelijk een stekkie gevonden, zowel in als buiten de visserij.’’

Vier bemanningsleden van rederij Tanis stappen over op de TX 68 van Jaczon. Van de GO 48 zijn dat schipper Chris Tanis, machinist Erik Hamann en routinier Kees ’t Mannetje, van de GO 38 is dat tweede schipper Jeffrey Fenijn. De Texelse bokker ging begin dit jaar voor de kant vanwege een tekort aan bemanningsleden, en wordt nu bij Padmos voor de kant weer visklaar gemaakt om in week 41 weer naar zee te gaan.

Ook de Eurokotter SCH 18 van Jaczon wordt na enkele stilligmaanden weer bemand. De gebroeders Henry, Jordy en Wesley Caljouw hebben hun eigen multifunctionele kotter ARM 46 te koop aangeboden – terwijl sanering ook een optie is - en gaan met ingang van het nieuwe jaar voor Jaczon varen. De Zeeuwse broers hebben turbulente jaren achter de rug en spreken uit geen vertrouwen meer in de overheid en alle overheidsplannen te hebben om zelfstandig door te gaan.

Sanering is voor rederij Jaczon geen optie, aldus vlootmanager Anton Dekker. Dekker verwijst naar de (Europese) saneringsvoorwaarden om gedurende een termijn van vijf jaar niet meer te mogen investeren.

Noordkop

In de aanloop naar de Landbouw- en Visserijraad van afgelopen week meldde LNV-interimminister Schouten dat er sinds de openstelling op 1 september ruim 45 saneringsaanvragen zijn ingediend. ,,Daarbij wil ik opmerken dat het enkel gaat om aanvragen, vissers kunnen op een later moment nog besluiten om alsnog niet tot sanering over te gaan.’’ In ambtelijk overleg met bestuurders werd woensdagmorgen al een aantal van 56 vaartuigen genoemd.

In de noord maakte de TX 94 van de familie Boersen afgelopen week de laatste visreis. Komende maand wordt de Texelse bokker ontmanteld. 

Hun neven Cor en Thijs Vonk van de TX 1 gaan half november definitief voor de kant. De Texelaars hadden begin dit jaar totaal niet aan sanering gedacht, hebben alles uit de kast gehaald om perspectief te houden voor de boomkorvisserij, maar zijn tot de conclusie gekomen dat hun tongvisserij na het pulsverbod alleen rendabel zal zijn met gasolieprijzen onder de 55 cent. En dat zien ze niet snel gebeuren. Daarbij gaan ze ook nog eens belangrijke zomerbestekken in Engels water verliezen.

Dit jaar wordt er wekelijks ingeteerd, en dus is de vraag naar boven gekomen of er voor en door hun bemanning straks nog wel een boterham verdiend kan worden. Innoveren na sanering wordt door de regelgeving onmogelijk gemaakt, alternatieven duren te lang en komen te laat. ,,We zijn er klaar mee!’’, zegt Thijs Vonk (33). Hij wordt fulltime boer bij zijn vrouw en schoonouders in het bedrijf. Cor (39) gaat thuis met drie jonge kinderen de boel draaiende houden en de afwikkeling van de sanering op zich nemen. ,,We zien geen andere uitweg meer voor ons visserijbedrijf. Want het wordt ons onmogelijk gemaakt, terwijl we altijd onze goede wil hebben getoond. Je kan een boekwerk schrijven van de onderzoeken waar we aan mee hebben gewerkt. Steun blijft achterwege. Ja, we zijn teleurgesteld en het beu om te incasseren. Thuis draaien de rollen voorlopig als kostwinner even om, daarna zien we wel. Het liefst blijf ik in de maritieme sector.’’

Net als Texel houdt Den Helder na deze saneringsronde amper een vissersvloot over. In beide havens is een handvol kotters aangemeld, om straks dus naar de sloop te gaan. 

In Zeeland staat ook een handvol kotters op de nominatie. Op Urk worden pakweg 25 kotters op de saneringslijst genoemd.

H Laatste visreizen afgelopen week voor de stoere bokkers GO 38 'De Vertrouwen' en GO 48 'Cornelis Senior' van de drie gebroeders Tanis. Einde visserijbedrijf. (Foto's: C. Hameeteman)
Afbeelding
H De bokker TX 68 en straks ook de Eurokotter SCH 18 - aan de overkant zichtbaar - worden na een maandenlange stilligperiode weer visklaar gemaakt. (Foto: C. Hameeteman)
H  ARM 46: verkopen of anders saneren. (Foto: Koos de Visser)