Aandacht voor het welkomstwoord van Damen Maaskant-directeur Eric Moerkerk.
Aandacht voor het welkomstwoord van Damen Maaskant-directeur Eric Moerkerk. GvdB

Voor elk profiel een oplossing

Algemeen

STELLENDAM – Technische oplossingen zijn er genoeg, voor de korte en langere termijn. Dat bleek afgelopen zaterdag op het Damen Maaskant Fishery Festival te Stellendam. Maar de saneringsronde en de olieprijs bepalen de gesprekken, en de mogelijkheden.

Verrast door de gevarieerde opkomst verwelkomde directeur Eric Moerkerk de gasten. Het event was volgens Moerkerk bedoeld om te netwerken en om kennis te nemen van de oplossingen die Damen kan bieden aan een geplaagde sector: de Damen Solutions. ,,Voor elk profiel is een oplossing’’, aldus Moerkerk.

De visfileerpresentaties van Arie Kuyt waren bedoeld om de stemming wat losser te maken voordat men op het beursplein kennis kon nemen van die oplossingen. Geen overbodige luxe, want de zorgen in de sector zijn groot. De stemming wordt bepaald door de hoge olieprijs en de per 1 september van kracht geworden saneringsronde, waarvoor zich volgens de berichten in de wandelgangen al 30-40 kotters hebben aangemeld.

Het wordt een kaalslag, in de noord en in de zuid. En voor de overblijvers wordt het nog moeilijk genoeg. De broers Joan en Ronnie Grinwis van de GO 44 hebben al een eenvoudige oplossing voor de overblijvers: ,,De puls moet terug. De spullen staan nog in de schuur.’’ Cor Lokker (GO 22, GO 26) tapt in de stand van Damen Maaskant, alle geavanceerde techniek ten spijt, uit eenzelfde vaatje: ,,De olieprijs moet gewoon omlaag.’’

Overheid aan zet

Damen Maaskant staat klaar voor de vissers die verder willen. ,,Binnen het Damen-concern is heel veel kennis en ervaring die we ook op de visserij toe kunnen passen’’, stelt commercieel manager Jeroen van den Berg van Damen Maaskant. ,,Vissers kunnen op dit moment echt geen kotter op waterstof of methanol bestellen. Dat is iets voor de lange termijn, waar achter de schermen wel hard aan wordt gewerkt. Voor de korte termijn zijn er al oplossingen om brandstof te besparen, om emissies te beperken. Kijk ook naar de nieuwe Vlaamse kotters en de kotters waarvan de voortstuwingstrein is geoptimaliseerd. De overheid is aan zet om met een investeringsregeling te komen.’’ 

Met die overheid konden de vissers deze zaterdag in gesprek in de stand van de RVO.

Peter Thysebaerdt (Z 19), Chris Cocquit (Z 91) en Steve Savels (Z 53) in goed humeur. De Vlaamse nieuwbouwers waren goed vertegenwoordigd. Op de Z 19 heeft de Vlaamse tv opnames gemaakt.
Cor Lokker (GO 22, GO 26) en links André de Bie in de stand van Damen Maaskant. ,,De olieprijs moet gewoon omlaag.’’
Machinist Ronnie en schipper Joan Grinwis van de GO 44, met trouwe opvarende Ronnie Hameeteman. Al 27 jaar varen ze bij elkaar, op de 33 jaar oude maar goed onderhouden kotter.
Jaap Tanis vertelt dat beide kotters van de familie (GO 38, GO 48) zijn aangemeld voor sanering.
Jelle Loosman van Damen in Den Helder en Damen Maaskant-directeur Eric Moerkerk aan de gebakken tongetjes.
Albert Hartman van de VCU geflankeerd door Klaas van Duijn en vaste schipper Johannes van de Berg van de KW 14. De kotter is terug uit de noord en maakt weer weekreizen.
Zeeën van mogelijkheden, voor alle scheepstypen.
De mosselsector zit op dit moment wat in de luwte. Vader en zoon Otte (BRU 12) en Jacco van Stee (YE 79) en opvarende Blaas Marijs verwachten in 2029 pas noodzakelijke aanpassingen.
In de gezamenlijke stand van de RVO en Craeghs (subsidieadviesbureau). Wie blijven er nog over om te innoveren?