Afbeelding
Ronald Ribbe

De Blok wil vooruit, Sinke stoot Eurokotter af

Algemeen

YERSEKE/STELLENDAM – De familie Sinke verkoopt de YE 138 ‘Maatje Helena’. Nieuwe eigenaar van de Zeeuwse Eurokotter wordt Jan de Blok (SL 2). De 138 wordt dan de SL 49 ‘Jan Senior’.

Eddie Sinke (57) moest best even slikken toen hij de familie vorige week vertelde over de verkoop van de Eurokotter die hij samen met zijn vader Anton en broer Tonnie 25 jaar geleden lieten bouwen bij V.d. Werff & Visser in Irnsum met als hoofdaannemer Welgelegen Lauwersoog. ,,Heel jammer. Maar onze jongens willen hier niet mee verder, met alles wat er op ons af komt.’’

Voor een goed beeld: de Sinkes blijven vissermannen. Niels Sinke schippert nu op de 138 en stapt straks weer over op de YE 238 ‘Geertruida’, waarop zijn broers Maurice en Antoine nu varen. Dat kustvissersvaartuig is eigendom van Eddie en zijn drie zonen. Er is de afgelopen jaren voor een half miljoen euro geïnvesteerd in dit in 1974 gebouwde vaartuig. Het grote voordeel is dat er met deze 67 BT grote kotter ook onder de Belgische kust mee mag worden gevist.

Tonnie Sinke en diens zoon Anthony blijven aan boord van de YE 138 nadat deze straks omgenummerd is in SL 49. Eddie Sinke gaat persoonlijk Jan de Blok de fijne kneepjes van het vak bijbrengen. ,,Daar zijn we heel blij mee’’, zegt vader Evert de Blok, ict-ondernemer in Middelharnis en financier van het visserijbedrijf van zijn zoon.

Jan de Blok (26) deed de Hogere Zeevaartschool, viste daarna op de pulskotter SL 42 en begon drie jaar geleden voor zichzelf toen de YE 78 werd overgenomen. Die garnalenkotter was twintig jaar geleden al eens eigendom van zijn vader en schipper Jaco Costerus en kreeg in 2019 dus weer het oude nummer terug. De garnalen van de SL 2 worden in een eigen atelier op de haven van Stellendam handmatig gepeld en zelf verhandeld. 

Ontwerp nieuwbouw

Na de afkondiging van het pulsverbod zette Sinke drie jaar geleden de 147 BT grote Eurokotter YE 138 te koop. Gelijk lieten de Zeeuwen op Wieringen een mooi ontwerp voor een 70-BT groot kustvissersvaartuig tekenen. Tot een deal kwam het echter niet, en Sinke vertelt dat de kostprijs voor de destijds geplande nieuwbouwer in enkele jaren meer dan verdubbeld is en het nieuwbouwplan daarom niet meer rendabel geacht wordt.

Het zware economische weer dat destijds werd verwacht na het pulsverbod is achteraf nog wel meegevallen, zegt Sinke. Toen Jan en diens vader Evert de Blok zich vorig maand meldden, vroeg Eddie twee weken bedenktijd aan alvorens de knoop door te hakken. De Blok noemt de YE 138 een prachtig vaartuig waarmee hij alle kanten op en vooruit kan.

Jaarrond

Jan de Blok wil zijn visserijbedrijf verbreden. De ervaring met de kleine garnalenkotter SL 2 is dat er in het winterhalfjaar weinig tot niets te verdienen valt. De Blok wil jaarrond vissen. Die garnalenkotter blijft hij overigens houden. Gert Tanis (ex-GO 59) gaat er in het zomerhalfjaar mee vissen en komt voor de overige maanden bij De Blok op de loods te werken. 

Deze weken is Jan de Blok actief als inval-schipper op de SL 23, zodat Robin Dekker van een verdiende vakantie kan genieten.

De verkoop van de YE 138 naar Stellendam is tot stand gekomen met behulp van accountant Arij de Meulmeester van Pekaar & Partners.

Tweede Kamer

In februari stelden VVD-parlementariërs vragen aan de ministers van LNV en voor Natuur en Stikstof over een artikel in de PZC na een werkbezoek van Statenleden aan de YE 138: ‘Waanzinnige regels dreigen garnalenvisser Eddie Sinke de nek om te draaien’. De Kamerleden noemen stikstofregels, een onbegrijpelijke urenregeling en vaarvolgsystemen ‘bureaucratische ellende’ en vragen wat de ministers daarvan vinden en hoe zij in het bijzonder garnalenvissers gaan helpen. Concreet wordt gevraagd hoe vissers aan een nieuwe Wnb-vergunning kunnen komen om vanaf 2023 te mogen blijven vissen in Natura 2000-wateren. Vorige maand deelde minister Staghouwer aan de Tweede Kamer mee dat er meer tijd nodig is voor de beantwoording. De antwoorden kwamen afgelopen vrijdag.