Foto: C. Hameeteman - De tewaterlating van de u2018Marie Louu2019 bij cascobouwer CSR in Rotterdam.
Foto: C. Hameeteman - De tewaterlating van de u2018Marie Louu2019 bij cascobouwer CSR in Rotterdam.

Padmos bouwt verder voor Fransen

Algemeen

STELLENDAM/BRUINISSE – Bij Padmos in Stellendam werden vorige week woensdag twee nieuwe casco’s voor afbouw afgeleverd. Eerst werd ’s morgens vanuit het Franse Dieppe de BL 934193 ‘Mercator’ door de BL 735382 net voor de Stellendamse Buitenhaven overgegeven aan de sleepboot ‘Laurus’ van Padmos.

Half in de middag werd het iets grotere casco LO 934927 ‘Marie Lou’ door de door Padmos gebouwde sleepboot ‘RT Borkum’ en bijboot ‘Adriaan’ van rederij Kooren afgeleverd. Dit casco was die morgen bij CSR aan de Nieuwe Maas in Rotterdam tewatergelaten.

Foto: C. Hameeteman - De tewaterlating van de ‘Marie Lou’ bij cascobouwer CSR in Rotterdam.

Padmos heeft (zoals eind vorig jaar vermeld) vier Franse nieuwbouwflyshooters in de pocket: twee vervolgopdrachten voor rederij Scopale in Boulogne/Etaples en twee voor rederij Apak in Loriënt. De opleveringen staan gepland voor december 2018 en april 2019.

De casco’s voor Scopale zijn in Frankrijk gebouwd bij Manche Industrie in Dieppe. Bij dezelfde werf liepen in 2017 en 2016 voor rekening van Scopale en Padmos ook drie zusterschepen van stapel. De nieuwbouwers ‘Mercator’ en ‘Manureva’ worden uitgerust voor flyshooten, trawlen en pelagisch vissen. De afmetingen zijn: lengte 19,20 meter bij een breedte van 7,50 meter en een holte van 3,65 meter. De voortstuwing zal weer worden verzorgd door Mitsubishi-krachtbronnen van 360 kW.

Foto: C. Hameeteman - De sleepboot ‘RT Borkum’ en de bijboot ‘Adriaan’ met het casco LO 934927 in het Goereese Slijkgat op weg de Binnenhaven.

Woensdagmiddag kwam voor rekening van Apak in Lorient de eerste van twee zusterschepen aan uit Rotterdam. De casco’s ‘Marie-Lou’ en de eind dit jaar verwachte ‘Le Dolmen’ zijn iets groter: 21,80 meter bij een breedte van 7,80 meter. Ook deze schepen worden uitgerust voor de drie genoemde vangsttechnieken. Het werkgebied wordt de Golf van Biskaje. Voor de voortstuwing van deze krap 22-meter lange vaartuigen kiest Apak voor een 440 kW sterke Mitsubishi, gekoppeld aan een Masson-reductiekast en een verstelbare schroef van 2.500 millimeter.