Nieuw begin met u00b4Cleaneru00b4
Nieuw begin met u00b4Cleaneru00b4

Nieuw begin met ´Cleaner´

Algemeen

URK – De Z 468 ´Cleaner´ is vorige week vanuit België in de Urker haven gearriveerd om kreeftjesnetten op te draaien. Het eind van een anderhalf jaar lange vernieuwbouwoperatie en een nieuw begin voor schipper-mede-eigenaar Jochem Nentjes uit Urk.

Het is donderdagmiddag nog een drukte van belang. De derde lier aan boord voor het twinriggen moet nog geplaatst worden, de blokken worden aan de zijkant ingestoken, de spoelmachine wordt geplaatst. Melle de Boer wordt nog verwacht voor de vangstverwerkingsinstallatie. Vanaf de kant klinkt commentaar: De eerste stressvrije Belg. ,,Belgen kennen geen stress´´, is de reactie. In de pauze met airco in de kombuis wordt samen met adviseur Albert Holtland overleg gevoerd over de visborden die moeten komen. Intussen zamelt Holtland de scheepspapieren van de bemanning in.

SAM Electronics leverde de navigatieapparatuur in de brug die door Post werd ingetimmerd.Een dag eerder liep de Z 468 de Urker haven binnen. Dinsdagavond werd vertrokken vanuit Oostende. Onderweg werden enkele proeftrekjes met boomkortuigen gedaan. Die tuigen liggen nu op de kade. Eerst gaat Nentjes op kreeftjes. Na de zomer wil hij overschakelen op de garnalen, en na de kerst met de boomkor op een tongetje. ,,We kunnen alle kanten uit, kunnen onbeperkt op langoustines, hebben geen dagenbeperking. Van tong en schol hebben we in principe ook voldoende, alleen is dat wat meer verspreid over de ICES-gebieden. In Het Kanaal geldt een dagplafond. In de Noordzee heeft het klein vlootsegment tot 221 kW de eerste tien maanden 14 ton tong en 28 ton schol, het restant wordt daarna verdeeld.´´

De Mitsubishi-motoren werden geleverd door Diesel Service Emmeloord en ingebouwd door Allround Dieselservice Lentink uit Kampen.De Z 468 werd in 2008 vanuit een faillissement door de IJsselmuider reder Holtland gekocht, samen met de Belgische vishandelaar Hector Eerebout uit Oostende. De Eurokotter lag in Cuxhaven opgelegd, werd eerst op Urk leeggehaald en verhuisde daarna naar Oostende voor ijzerwerkzaamheden door BEMA. Daarna werd het vaartuig weer naar Urk gesleept voor inbouw van de machinekamer, timmerwerk, elektrisch en navigatieapparatuur. Vervolgens afgelopen winter in een ijskonvooi weer terug naar Oostende voor het plaatsen van een nettenrol, portaalmast achterop, hydrauliek en een nieuwe kiel. Het geduld werd danig op de proef gesteld.

Gedurende de vernieuwbouw werd schipper Jochem Nentjes uit Urk mede-eigenaar. Nentjes heeft twintig jaar bij het visserijbedrijf van de gebroeders Snoek gevaren (SC 20 en SC 35). Toen vorig jaar de Z 468 bij rederij Snoek aan de Urker werkhaven voor de kant kwam, kwam Nentjes in gesprek met Holtland. Van het een kwam het ander, en Nentjes wil graag met het oog op de toekomst van zijn zonen een eigen bedrijf starten. Zodoende nam de familie Nentjes de aandelen van Holtland in de nieuwe BVBA Rederij Derby over. Holtland – mede-eigenaar van de vlagkotters Z 402 en Z 474 en de ex-O 306 in Kaapstad – blijft aan de zijlijn wel betrokken en het bedrijf begeleiden. Afgelopen zondagnacht werd vanuit Urk koers naar zee gezet.

Met vereende krachten wordt de ´Cleaner´ klaargemaakt voor de kreeftjesvisserij.De opgegeven lijst van bedrijven die hebben meegewerkt aan de vernieuwbouw van de Z 468:

  • BEMA Oostende en L. Post en Zn. (timmerwerk)
  • ESU (elektriciteit)
  • Dieselservice Emmeloord (levering Mitsubishi-motoren)
  • Allround Dieselservice Lentink (inbouw machinekamer)
  • SAM Electronics (navigatieapparatuur)
  • Smit Isolatie Groep Farmsum (isoleren visruim)
  • Van der Gurp Polyester (polyesteren visruim en vloer kombuis en hal)
  • RVS De Boer (complete automatische garnalenverwerkingslijn)
  • Factorij Kramer (maken netwerk)
  • VB Parts Roeselaere (hydraulische installatie)

Previs is een project van de Stichting voor Duurzame Visserijontwikkeling (SDVO) in België en staat voor Preventie van arbeidsongevallen aan boord van Vissersvaartuigen. Fondsen om de veiligheid en gezondheid aan boord te bevorderen zijn beschikbaar gesteld door de Vlaamse Gemeenschap en de EU.Voor kleiner werk en onderdelen wenst Albert Holtland ook te noemen:

  • Holland Metaal IJsselmuiden (laswerken)
  • ACW Urk (laswerk)
  • KD Motoryachts Urk (aluminium laswerk)
  • TCD Urk, Hoekman Shipbuilding, Industrie Service Kampen (componenten)
  • Marelec Nieuwpoort (weegsysteem)
  • Straathof Dronten (elektronische besturing)
  • Van Wingerden (ramen), Blokland (beunkoeling)
  • Henkko Urk (inrichting)
  • Motrac Hydrauliek Baak (hydraulische installatie)
  • VEVC Veiligheidscentrum (vlotten etc.)
  • Apotheek De Gaper Urk (medicijnkist)
  • Zeevisserijbedrijf Snoek (netten en alle andere hulp die we kregen)
  • BaVé Elektro (elektromotoren)
  • Jelle Holtland Dienstverlening (computers)
  • Tresforte Kamperveen (componenten en laswerk)