De GO 24 is de eerste van de 13 kotters die bij Van Heyghen in Gent gesloopt gaan worden.
De GO 24 is de eerste van de 13 kotters die bij Van Heyghen in Gent gesloopt gaan worden.

Alle gesaneerde kotters naar sloperij

Algemeen

Van de 23 kotters die gesaneerd zijn liggen er inmiddels 12 bij de sloperij in Gent voor de kant: GO 24, GO 56, ARM 14, ARM 17, HD 21, HD 80, UK 44, UK 104, UK 202, UK 226, VLI 26 en VLI 27. De UK 383, een van de laatste voor de sanering aangemelde kotters, lag deze week nog in Delfzijl maar zal ook naar Gent gaan. Vijf kotters worden in Nederland gesloopt: de OD 8, UK 133 en HD 7 bij Treffers, de UK 237 bij Reitsma in het Friese Kootstertille en de YE 31 bij Hoondert te Vlissingen. Sloperij Treffers te Haarlem is voortvarend te werk gegaan en heeft de OD 8 en de UK 133 al vrijwel helemaal gesloopt. De HD 7 lag begin deze week nog in IJmuiden om klaargemaakt te worden voor de reis naar Haarlem. Om bij Treffers te kunnen komen moeten altijd eerst de schroef en straalbuis verwijderd worden.

KATWIJK/GENT – Nog geen maand nadat de kotters van de laatste saneringsronde moesten stoppen met vissen zijn alle 23 schepen verkocht aan een sloperij. Het grootste deel wordt gesloopt bij de industriële sloperij Van Heyghen Recycling in het Belgische Gent. Volgens een woordvoerder van Van Heyghen hebben de vissers zeker ook geprofiteerd van de hogere schrootprijzen en de grote vraag naar motoren.

Reitsma heeft pas vorig jaar vergunningen gekregen om schepen te mogen slopen. Met de investeringen in de moderne en milieuvriendelijke faciliteiten is ruim 1,5 miljoen euro gemoeid geweest. Reitsma Recycling is nu de enige scheepssloperij in het noorden van ons land. Eind vorig jaar werd het eerste schip gesloopt. De UK 237 is het eerste visserijschip. Eigenaar Post houdt de hoofdmotor van de UK 237 overigens zelf. De KW 49, UK 52, UK 68, UK 67 en UK 156 zijn naar de sloperij Fornaes in het Deense Grena gevaren. Typisch voor de Deense sloperijen als die in Grena en ook die in Esbjerg (Smedegaarden) is dat ze de schepen vrijwel helemaal ontdoen van nog bruikbare onderdelen voor de tweedehands markt.

In Deense sloperijen als Fornaes in Grena worden kotters eerst ontdaan van alle mogelijk nog bruikbare spullen voordat ze gesloopt worden. In Grena worden vijf Nederlandse kotters van de laatste saneringsronde gesloopt.Van Heyghen Recycling uit Gent richt zich meer op het schroot zelf en de hoofd- en hulpmotoren. Het bedrijf sloopt volgens opgave rond de 50 schepen per jaar. De komst van de Nederlandse gesaneerde kotters is dus wel een piek, maar volgens verantwoordelijke man Peter Wyntin voor de sloopschepen heeft Van Heyghen capaciteit genoeg om alle schepen binnen de door LNV gestelde termijn van drie maanden te slopen. De GO 24 wordt deze week als eerste gesloopt, daarna volgen de andere kotters met een frequentie van drie per twee weken. Alle kotters hadden de motor er nog in en kwamen (op de niet meer bestuurbare ARM 14 en ARM 17 na) op eigen kracht varend naar Gent. Vanwege de hoge sleepkosten zou een kotter zonder motor voor alle betrokkenen minder interessant zijn. De sterk gestegen prijs voor schroot (met een factor vier sinds 2000) en de grote vraag naar motoren, ook tweedehands, betekenen zowel voor de sloperij als voor de vissers een flinke opsteker. Groot voordeel van de Nederlandse motoren is dat ze meestal heel goed zijn onderhouden. Wyntin: ,,We hebben belangrijk meer betaald voor de sloopkotters dan bij de vorige ronde. Globaal lagen de prijzen tussen de 100.000 en 200.000 euro. Een enkele kleinere kotter zat daar net onder en voor enkele grote kotters met nog zeer goede motoren kwamen we daar net boven.’’

Grootste

Van Heyghen Recycling uit Gent, België, is de grootste industriële sloperij van heel Europa. Er wordt jaarlijks 600.000 ton schroot geproduceerd. Hiervan gaat tweederde naar hoogovens in het Middellandse Zeegebied (met name Griekenland, Turkije en Egypte). Het beste kwaliteit schroot blijft in Noordwest-Europa. De 13 gesaneerde Nederlandse kotters zullen goed zijn voor 6.000 ton schroot.