Van links naar rechts Jaap en Wim Messemaker, Jan van Sark en Henk Messemaker met het certificaat, Henk Messemaker junior, Wim van der Boon en Jaap Verburg.
Van links naar rechts Jaap en Wim Messemaker, Jan van Sark en Henk Messemaker met het certificaat, Henk Messemaker junior, Wim van der Boon en Jaap Verburg.

Messemaker: ‘Ik wo de aerste weze’

Algemeen

IJMUIDEN/KATWIJK – ,,Het is een bewijs dat we goed bezig zijn met ons vak als visserman en daar zijn we best trots op’’, aldus Henk Messemaker senior van de KW 45. Vorige week donderdag kreeg de KW 45 in IJmuiden als tweede Nederlandse kotter het Certificaat Verantwoordelijk Vissen (CVV) uitgereikt.

De KW 45 kwam donderdagmiddag even tegen vier uur in IJmuiden binnen. Het certificaat werd uitgereikt door Jan van Sark, de Nederlandse vertegenwoordiger van certificeerder Moody Marine. Er was maar weinig tijd, want na het lossen van de ongeveer 3.500 kilo tong en ´een paar honderd bakken schol´ ging de kotter na een gedeeltelijke bemanningswisseling weer uit.

De KW 45 is na de TX 1, die op 12 juni in Den Helder het certificaat kreeg uitgereikt, de tweede kotter die het CVV mag voeren. ,,Ik wo de aerste weze, maar Vonk was me net voor. Gelukkig ben ik nog wel de eerste voor de zui´´, zegt Messemaker, die aardig hersteld is van z´n legionella-besmetting (niet opgedaan op de kotter maar thuis) en deze week misschien weer een reisje mee zou gaan.

Certificaat Verantwoordelijk Vissen KW 45Binnenkort zal de TX 38 als derde schip het certificaat ontvangen. Op dit moment zijn er 23 kotters die een aanvraag hebben ingediend voor het verkrijgen van het CVV en die momenteel de beoordelingsprocedure doorlopen.

Bij die beoordelingsprocedure wordt met uitgebreide checklists nagekeken of de bedrijfsvoering wel veilig en hygiënisch is en voldoet aan alle wettelijke eisen. Messemaker: ,,Ze kijken zelfs in de vorkenla. Maar het is schoon bij ons aan boord en veel verbeterpunten hebben we niet. We moesten alleen een reservenet beter opbergen in een aluminium bak.´´

Het CVV is een zogeheten business-to-business label en in het Verenigd Koninkrijk ontwikkeld door het British Standard Institute. Hier doen honderden kotters mee aan dit Responsible Fishing Scheme, waaraan inmiddels door afnemers van de vis veel waarde wordt gehecht.