H De Duitse mosselkotter WYK 5 'Capella' van Roem-dochter Nordfriesische Seemuschel GmbH bij Maaskant Shipyards voor de kant.
H De Duitse mosselkotter WYK 5 'Capella' van Roem-dochter Nordfriesische Seemuschel GmbH bij Maaskant Shipyards voor de kant. Maaskant

Minder uitstoot op mosselkotter WYK 5

Algemeen

STELLENDAM – Op de mosselkotter WYK 5 zijn twee bestaande dieselmotoren in het voorschip vervangen door één nieuwe IMO III generatorset van Volvo Penta. Op weg naar nul uitstoot van stikstofoxiden (NOx).

De nieuwe Volvo Penta D13MG IMO III generatorset van 360 kW bij 1.500 toeren voldoet aan de nieuwste eisen voor uitstoot binnen de zogeheten NECA-zones. NECA staat voor NOx Emission Control Area. Tot voor kort was dat alleen de kust van Noord-Amerika, maar met ingang van 1 januari 2021 zijn de Noordzee en de Oostzee ook NECA-zones, voor motoren op schepen gebouwd vanaf 2021.

IMO III motoren vinden nog maar mondjesmaat hun weg naar de visserijsector. De WYK 5 van het Duitse kweekbedrijf van Roem van Yerseke is de eerste mosselkotter met een dergelijke motor. ,,Deze hermotorisering ligt in de lijn van onze verduurzamingsstrategie’’, zegt directeur Johan Lacor. De nieuwe generatorset is geleverd door Volvo Penta Center Terlouw Rotterdam, inclusief nieuwe fundatie en nieuwe uitlaatconstuctie en het uitlaatgasnabehandelingsysteem.

De ombouwoperatie is uitgevoerd bij en onder regie van Maaskant Shipyards te Stellendam. Commercieel manager Jeroen van den Berg: ,,Door alle verbruikers aan boord uit te rusten met elektromotoren en een nieuw hoofdbord met nieuwe drives te installeren voor de vislier en pompmotor worden die nu geheel gevoed door de nieuwe generatorset met een minimale uitstoot van NOx, tot 80 procent minder dan de oude installatie. Voor de WYK 5 is dit een mooie stap richting elektrificatie. En door alle gebruikers te elektrificeren is de stap naar zero emission, oftewel nul uitstoot, weer een stukje dichterbij gekomen.’’

Elektromotoren

Sea & Shore Electronics was verantwoordelijk voor de levering en installatie van de elektrische installatie en componenten. Directeur Harro Melse schetst de werkzaamheden: ,,Eerder hebben we de WYK 5 uitgerust met een Sea & Shore-lierbediening met plc en touchscreen en hebben we de viscyclus geautomatiseerd. In verband met het verder elektrificeren van het schip en het toegenomen elektrisch vermogen hebben we nu het hoofdschakelbord vervangen en de spoelpomp en vislier voorzien van elektromotoren met frequentiedrives. De benodigde bekabeling is aangebracht en waar nodig vervangen. De plc-besturing hebben we verder uitgebreid in verband met deze aanpassingen. In samenwerking met Volvo Penta Center Terlouw Rotterdam hebben we de nieuwe generator aangesloten, in bedrijf gesteld en proefgedraaid op een loadbank.’’

Begin vorige maand kwam de mosselkotter met schipper Pascal de Leeuw bij Maaskant voor de kant. Vorige week heeft de WYK 5 proefgevist vanuit Stellendam en Yerske, naar tevredenheid van alle betrokkenen.

Roem van Yerseke heeft nog geen vervolgopdrachten gepland. ,,Eerst maar eens kijken hoe dit zich gaat bewijzen’’, aldus directeur Lacor.

H De motor met generator van Volvo Penta, met op de voorgrond de RVS Ureumtank (160 liter), met rechts daarboven de zelf aanzuigende pomp die de Ureum vanuit de tank injecteert in het uitlaatsysteem. Links naast de pomp tref de ACM-Unit (de computer van het uitlaatgasnabehandelingsysteem).
H De vislier is voorzien van elektromotoren met frequentiedrives.
H Ook de spoelpomp van de mosselkotter is voorzien van een elektromotor die gevoed wordt door de nieuwe generatorset.
H Vanwege het toegenomen elektrisch vermogen is een nieuw hoofdschakelbord geïnstalleerd.