H De ARM 25 tijdens de overstoom naar Vlissingen. (Foto: Cees van Dijke)
H De ARM 25 tijdens de overstoom naar Vlissingen. (Foto: Cees van Dijke) C.L. van Dijke

Nieuwe start voor Cas Caljouw

Algemeen

ARNEMUIDEN/YERSEKE – Een nieuw scheepje, multifunctioneel, en alle papieren weer gehaald. ‘Oudere starter’ Cas Caljouw (62) heeft er echt zin in. En leergierige jeugd mag met hem mee.

Negen weken heeft de ARM 25 ‘Deo Volente’ op de helling gestaan bij Van Os op Yerseke. Caljouw is vol lof over de gastvrijheid en het werk van de scheepswerf, met speciale dank aan voorman Lou Boone. Het verblijf was wel langer dan gepland. De voornaamste reden: de lange wachttijd voor een nieuwe Centaflex-koppeling, tussen de hoofdmotor en de nieuwe, door Drinkwaard Marine uit Sliedrecht geleverde PRM keerkoppeling.

Maar nu is de ARM 25 klaar om te gaan vissen. Vorige week maandag werd het hekkottertje op een kar naar de kraan van Yerseke Watersportservice gereden en daar vlot te water gelaten. Woensdag ging het vanwege het slechte weer binnendoor via het Kanaal door Zuid-Beveland en de Westerschelde naar Vlissingen, wat de thuishaven wordt van de ARM 25.

De voormalige SL 18 staat blinkend in de verf. De tuigen en lijnen zijn nagekeken door Westvoorn, de motor is in bedrijf gesteld met hulp van YES Motoren en de nautische apparatuur is deels vervangen (met onder meer een nieuwe Furuno-radar, satelliet kompas en auto pilot met dubbele bediening) door JVL Scheepselektronica. DE Maritime leverde de Timezero-plotter (Maxsea). IJtama vernieuwde een deel van het timmerwerk in brug en slaapverblijf. Caljouw wil ook Henny de Ridder noemen, die de radarmast heeft gemaakt en laswerk heeft gedaan, en dat het kottertje is verzekerd bij John P. de Wit. Caljouw is enthousiast. ,,Iedereen stopt, en ik begin!’’, zegt-ie gekscherend. Lenie Hoekman van Hoekman Maritiem wil-ie ook nog graag noemen. En de Elburger Scheepsbemiddeling. ,,Voor de documenten.’’

Tuigjes

Ten opzichte van de Eurokotter die hij anderhalf jaar geleden verkocht (nu de ZK 2, onder Helders bewind) is de nieuwe aanwinst van Caljouw met maten 11,80 meter lengte, 4,30 meter breedte en 1,70 meter diepte maar een klein scheepje. In de machinekamer staat een John Deere hoofdmotor van 280 pk. Het kleiner hekkottertje is daarentegen erg multifunctioneel. ,,We kunnen met de Thyboron-borden op schol en tarbot of op kreeftjes, en met de vier meter tuigjes op tong, schol en garnalen. Ook heb ik een vergunning om met staandwant te mogen vissen’’, somt Caljouw op. De borden zijn vorige week van boord gehaald, de tuigen kwamen deze week aan boord. Gebunkerd is bij Fiwado, bekend op Vlissingen.

In principe kan hij er alleen mee vissen. ,,Maar ik wil er toch graag wel iemand bij.’’ Dat kunnen ook zijn kleinkinderen zijn en schooljeugd. ,,Jongeren die wat willen zien en leren van de visserij zijn welkom aan boord.’’

Afgelopen maandag stoomde Caljouw met zijn nieuwe aanwinst even naar Breskens. Een beetje invaren. Volgende week hoopt hij te beginnen. Op tong en schol, met de bokken en op de Belgische kust, binnen de drie mijl.

Caljouw gaat de vangsten verkopen op Vlissingen. Maar België is niet uitgesloten. ,,Verkopen aan de vistrap van Oostende. Dat lijkt me wel wat!’’

H Herintreder Cas Caljouw (62).
H In de thuishaven Arnemuiden 'waar ooit de bottervloot lag'.
H De ARM 25 in Yerseke op de kar en in de takels voor de tewaterlating na het verblijf op de helling bij Kooiman Van Os.
Afbeelding