Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Seafood Expo Global blijft groeien

Zoeken naar nieuwe visproducten

BRUSSEL – Seafood Expo Global, al jaren onbetwist de grootste vishandelsbeurs ter wereld, blijft groeien. Alle ‘key players’ in de vis zullen ook deze editie van de SEG weer in Brussel aanwezig zijn, op zoek naar nieuwe visproducten en markten.

Hoewel in de naam van de beurs het woord ‘European’ al enkele jaren niet meer voorkomt en de huidige naam het woord ‘Global’ bevat, blijft de SEG een beurs met voornamelijk Europese bedrijven en bezoekers, in het hart van de Europese Unie, Brussel. De organisatie is echter vanaf het prille begin in 1993 in Amerikaanse handen.

Diversified Communications is niet de eerste de beste beursorganisator. Het bedrijf is een vooraanstaand mediabedrijf, met een portfolio met tal van beurzen (waaronder de Amerikaanse tegenhanger van de SEG, de Seafood Expo North America in Boston) en conferenties, online communities en digitale en gedrukte publicaties. Er zijn wereldwijd meer dan vijfhonderd mensen in dienst, inclusief 220 op het hoofdkantoor in Portland, Maine, Verenigde Staten. Opgericht in 1949 is Diversified Communications nog steeds een familiebedrijf, met inmiddels de derde generatie aan het roer.

De Seafood Expo Global begon in 1993 als European Seafood Exposition, en was een instant succes. Op verzoek van bezoekers en standhouders werd in 1998 Seafood Processing Europe aan het programma toegevoegd, een beurs in een aparte hal van het beurscomplex in Brussel voor fabrikanten van visverwerkende apparatuur en (logistieke) dienstverleners aan de vissector. Ook deze beurs heeft een naamsverandering ondergaan en heet nu Seafood Processing Global.

Volgens event-directeur Wynter Courmont van Diversified Communications is de interesse in nieuwe visproducten de belangrijkste reden voor een bezoek aan de SEG. ,,In 2001 hebben we daarvoor de prestigieuze Seafood Prix d’Elite competitie in het leven geroepen. Deze wedstrijd, die nu Seafood Excellence Global heet, is sindsdien dé plek geworden om de beste nieuwe producten aan de visindustrie te presenteren.’’

Optimaal

Al vanaf de eerste editie in 1993 was de SEG een grote beurs, en sindsdien is het visevent alleen maar gegroeid. Vorig jaar waren er 1.850 exposanten uit tachtig verschillende landen en 28.500 bezoekers uit 150 landen. Courmont: ,,Dit jaar is de beursvloer weer met duizend vierkante meter uitgebreid. Hal 8 zal optimaal benut gaan worden. Met bijna 40.000 vierkante meter aan beursvloer in totaal wordt dit de grootste SEG in de 26-jarige historie van de beurs.’’

Met het steeds efficiënter gebruik maken van de ruimte van de uitgestrekte Brussels Expo heeft de SEG het steeds kunnen redden. Er is volgens de organisatie wel een wachtlijst voor deelname aan Seafood Processing Global (dit jaar in Hal 4 en Hal 8).

Het doel van de diverse visbeurzen van Diversified Communications is om al de ‘key players’ in de visindustrie bij elkaar te brengen, om zaken te doen en te netwerken en om kennis te nemen van de laatste trends in de viswereld. Plannen om er bijvoorbeeld een tweejaarlijkse beurs van te maken zijn er volgens Courmont zeker niet. ,,De sector kijkt er elk jaar naar uit. Het is zo’n belangrijk platform geworden voor zowel leveranciers als kopers. Dat de beurs jaarlijks georganiseerd kan worden geeft ook aan dat de visindustrie het goed doet.’’

Toegankelijker

Een event als de SEG is ideaal om nieuwe trends in handel, dienstverlening en consumptie te onderkennen. Wat de consumententrends betreft wordt het eentonig: de trend naar ‘ready-to-eat’ en ‘ready-to-cook’ blijft doorzetten. ,,Consumenten zoeken naar snellere en makkelijkere manieren om vis te bereiden. Met steeds meer producten die aan die eisen voldoet wordt vis steeds toegankelijker en makkelijker om op het menu te zetten.’’


Beurslocatie

Brussels Expo
Place de Belgique
Brussel

Openingsuren

Dinsdag 24 april: 10:00 - 18:00 uur
Woensdag 25 april: 10:00 - 18:00 uur
Donderdag 26 april: 10:00 - 16:00 uur


Zalm en Zalm

De bezoekers van Seafood Expo Global komen vooral voor nieuwe producten. Bij de wedstrijd Seafood Excellence Global worden awards gegeven aan de beste nieuwe visproducten die op de beurs worden gepresenteerd. Alle genomineerde producten staan gedurende de drie beursdagen uitgestald in de Patio. De winnaars worden bekendgemaakt op de eerste beursdag (dinsdag 24 april) tijdens een receptie in het Auditorium van het beurscomplex. Er zijn twee hoofdprijzen: voor beste nieuwe retail-product en voor beste nieuwe horeca/restaurant/catering-product. Vijf speciale awards zijn er voor producten die zich het meest onderscheiden op de aspecten innovatie, gemak, gezondheid, verpakking en productlijn.

De 40 finalisten komen dit jaar uit 17 verschillende landen. Nederlandse bedrijven en producten ontbreken in de lijst finalisten. Uit België staan drie producten in de lijst, van twee bedrijven: een zalmproduct van Marine Harvest Pieters en een zalm- en een surimi-product van de Viciunai Group. Frankrijk doet het met negen genomineerde producten het best, gevolgd door Spanje (vier) en Maleisië (vier). In de lijst finalisten geen platvis, geen mosselen, en maar een enkel haringproduct (uit Frankrijk). De alomtegenwoordigheid van zalm (bij een kwart van de producten, met name uit Frankrijk en België) en in mindere mate garnalen (vijf) en schaal- en schelpdieren (vijf) geeft aan naar welke visproducten momenteel de meeste aandacht uitgaat.