Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Grote revisiebeurt van de ZK 87 op Urk

‘Wij blijven ‘t liefst in de Sylt’

URK/THYBORØN – De ZK 87 ‘Pieternelle Helena’ kan er weer tegenaan. De Zoutkamper Eurokotter heeft voor een grote revisiebeurt onder supervisie van Hoekman Shipbuilding bijn twee maanden in de Urker haven doorgebracht.

Schipper Tamme Egbert Bolt, vader Diederik en de Deense stagiair Morten Christensen zijn bijkans alle dagen aan boord. Ook de laatste zaterdag vooraf aan het proefdraaien. De Eurokotter wordt weer klaargemaakt voor de garnalenvisserij. ,,Garnalenvisserij is voor ons toch het rendabelst, ook omdat je dan met minder bemanning toe kan. Alleen afgelopen zomer hebben we op schol gevist, met wijde zakken, ook in het Skagerrak’’, vertelt schipper Bolt in de vernieuwde kombuis.

De garnalenvisserij vindt hoofdzakelijk voor de kust van Hvide Sande tot Büsum plaats. Op de Nederlandse kust komt de ZK 87 niet veel. Dat is logistiek niet handig, want Bolt woont in de Deense vissersplaats Thyborøn. ,,Wij blijven het liefst in de Sylt.’’

Half oktober kwam de ZK 87 naar Urk, vorige week werd er proefgevaren. In de tussentijd heeft Hoekman de hoofdmotor en de tandwielkast eruit gehaald en weer teruggezet. De Cat-hoofdmotor is na 70.000 draaiuren op transport gegaan naar Papendrecht voor een grote overhaalbeurt bij Pon Power.

Cooltech slurryijsmachine in het vernieuwde visruim.Cooltech slurryijsmachine in het vernieuwde visruim.Echt bijzonder is het verhaal van de Masson-keerkoppeling, vindt ook leverancier ADS van Stigt in Gorinchem. Die tandwielkast ...GORINCHEM - Service-manager Wouter Groenendijk: ,,ADS van STIGT heeft van de familie Bolt opdracht gekregen om de keerkoppeling type MM W6000 RCA te reviseren na een inmiddels indrukwekkende staat van dienst. Sinds de inbedrijfstelling in 1992 heeft de Masson Marine keerkoppeling 120.000 draaiuren gemaakt. Het spreekt voor zich dat de geadviseerde standtijd daarmee ruim is overschreden. De installatie heeft al die tijd zonder noemenswaardige problemen gedraaid en alhoewel hoge urenstanden voor Masson Marine niet ongebruikelijk zijn, is dit toch wel een opmerkelijk voorbeeld. Na demontage van de keerkoppeling en uitgebreide inspectie van de onderdelen, bleek de tandwielkast in dusdanige conditie te zijn dat revisie zeker lonend was.’’