Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
H 225 ‘Northern Joy’

Weer een sterk staaltje Stellendam

SCHEVENINGEN/STELLENDAM - De ‘Nederlandse’ visserijvloot is weer een ‘nieuwe’ kotter rijker: de H 225 ‘Northern Joy’. Drieëntwintig jaar oud but still, of beter gezegd opnieuw, going strong.

Hoofdaannemer Padmos, de maritieme cluster op Stellendam en een aantal bedrijven ‘van buitenaf’ hebben voor de tweede keer op rij een kotter van Toering van bouwjaar 1994 weer als nieuw en visklaar gemaakt, ook weer voor rederij Jaczon. De ex-Lemster boomkorkotters, met de ruime maten 44 bij 9 bij 5,30 meter, waren in 2011 uit de visserij gehaald en ingezet in de offshore.

Directeur Annerieke Vrolijk van Vrolijk/Jaczon is trots op de twee ‘hele mooie schepen’, die zowel voor de puls- als de twin-rigvisserij zijn ingericht en die deels vervanging en deels uitbreiding zijn van de kottervloot van de rederij. ,,Het is ook een aanvulling, want het zijn toch net even andere schepen dan bijvoorbeeld de OD 1 en de OD 17.’’ De kotters passen volgens Vrolijk ook in het quotumplaatje: ,,We kunnen ze goed aan de praat houden.’’

De ex-LE 63 is als H 225 onder Britse vlag gebracht, en in die zin heeft de rederij zich niet laten weerhouden door de Brexit. ,,Niemand weet hoe dat precies uit gaat pakken. Maar die onzekerheid was voor ons toch geen reden om het anders te doen’’, aldus Vrolijk.

Identiek

Waar deze op de ex-SCH 62 zijn vervangen door Mitsubishi staan op de ex-SCH 63 de oorspronkelijke Scania-hulpmotoren nog in de machinekamer. Aan elk van de twee kwam wel een nieuwe generator.Waar deze op de ex-SCH 62 zijn vervangen door Mitsubishi staan op de ex-SCH 63 de oorspronkelijke Scania-hulpmotoren nog in de machinekamer. Aan elk van de twee kwam wel een nieuwe generator. Een extra stuurstoel in de brug, een ander zitje in de messroom, het dek en de hulpmotoren in de machinekamer; het zijn die paar procentjes verschil tussen de operatie die de ex-LE 63 de afgelopen maanden heeft ondergaan met die van zusterschip ex-LE 62 eerder dit jaar. De lijst werkzaamheden en toeleveranciers voor de ex-LE 63 is dan ook vrijwel identiek aan die voor zusterschip de ex-LE 62, die al enkele maanden (om het ingewikkeld te maken) vaart als SCH 63 ‘Quo Vadis’.

Naast Padmos zijn daarbij hoofdrollen weggelegd voor de Stellendammer bedrijven WeTec (onder meer besturingen, puls-installatie, bekabeling, meters en alarmen), Ytama (vloeren, stoffering, betimmering, nieuw houten dek), CIV Westvoorn (netten, tuigen, diverse visserijbenodigdheden), Schavicast (stralen en verven) en Oosters (nieuwe rvs visstortbakken). John de Wit Assurantiën draagt er zorg voor dat het schip goed verzekerd is.

Van buiten Stellendam droegen onder meer de koeltechneuten van C.A. Roeleveld uit Scheveningen een steentje bij; zij zorgden voor een nieuwe koeling en vier nieuwe ijsmachines, Louis Baes Repairs overhaalde de Deutz-hoofdmotor, Reintjes de keerkoppeling, Integron uit Sliedrecht leverde de besturingen van de lierbediening en de motorbediening en Euroquip was verantwoordelijk voor het vetsmeersysteem.

Twinrig

Vorige week vrijdag voer de H 225 ‘Norhern Joy’ (ex-LE 63) de haven van Scheveningen uit voor de eerste visreis; met de twinrig op schol op de Doggersbank. Afhankelijk van de scholvisserij zal de kotter in de loop van het najaar overschakelen op de puls.