Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Nieuwbouwopdracht voor twee garnalenkotters voor ASL Nigeria

Volle orderportefeuille bij Padmos

STELLENDAM/BRUINISSE – Machinefabriek Padmos heeft van Atlantic Shrimpers Ltd uit Lagos de opdracht ontvangen voor de bouw van twee nieuwe garnalenkotters, zogenaamde outriggers. De schepen voor ASL zullen in Nigeriaanse wateren worden ingezet voor de vangst van onder andere ‘black tiger prawns’.

Directeur Leon Padmos is opgetogen: ,,Voor Padmos is dit een unieke opdracht in een nieuwe markt waar wij als bedrijf bijzonder trots op zijn. Het verstevigt onze positie in de markt als aanbieder van alle soorten vissersvaartuigen, met de nadruk op ‘custom built quality’. De focus van de nieuwe vaartuigen is gericht op duurzaamheid, brandstofverbruik, ergonomie en de kwaliteitswaarborging van het product.’’

De hoofdafmetingen van de nieuwe Afrikaanse vaartuigen zijn: lengte 25 meter, breedte 8 meter en holte 3,95 meter. De vissersschepen worden voorzien van een Mitsubishi hoofd- en hulpmotor van respectievelijk 480 en 120 kW. Achter de hoofdmotor komt een Reintjes-keerkoppeling te staan die de schroef met een diameter van 2,5 meter in een straalbuis aandrijft.

De casco’s worden gebouwd bij CSR in Rotterdam, waar in 2014 ook het casco van de MDV 1 ‘Immanuel’ werd gebouwd. De afbouw zal zeer waarschijnlijk op de Padmos-vestiging in Bruinisse plaatsvinden. Verder zal zoveel als mogelijk met lokale leveranciers worden samengewerkt. Zo doet IJtama de betimmering, komen de elektrotechnische werkzaamheden voor rekening van Westhoeve en verzorgt Coöperatie Westvoorn de visserijuitrusting. De beide vaartuigen worden opgeleverd in het eerste kwartaal van 2018.

Momenteel is het echt topdrukte bij Machinefabriek Padmos. Afgelopen weekend arriveerde vanuit Frankrijk het eerste van de drie casco’s voor de Franse rederij Scopale voor afbouw in Stellendam. Padmos hoopt de 19,20 meter lange flyshooter  BL 933426 ‘Rose de Cascia’ komende zomer op te leveren. Met tussenpozen van circa twee maanden arriveren het tweede en derde casco vervolgens voor afbouw in Stellendam.

Na een proefvaart op het Haringvliet stond afgelopen week het proefvissen van de ‘nieuwe’ SCH 63 ‘Quo Vadis’ op de agenda. In ruim vier maanden tijd is deze voormalige bokker LE 62 in opdracht van rederij Jaczon omgebouwd voor de puls- en twinrigvisserij. Padmos is voor een identieke operatie inmiddels ook begonnen aan het zusterschip H 225 (ex-LE 63). In navolging van de goede visserijresultaten de afgelopen jaren breken er voor de (Nederlandse) visserijwerven ook zonnige tijden aan. ,,We hebben een volle orderportefeuille, zeer vol zelfs’’, zegt werfdirecteur Leon Padmos.

LAGOS/IJMUIDEN - Primstar is in samenwerking met rederij Vrolijk in 1996 gaan participeren in het in Nigeria gevestigde Atlantic Shrimpers Limited. Sindsdien is het bedrijf gegroeid naar een garnalenvloot van 70 schepen, onder meer gebouwd in de Verenigde Staten. De thuishaven is Lagos, Nigeria. Per jaar wordt door deze vloot circa 3.000 ton garnaal gevangen, die onder de naam ‘Prim7stars’ wereldwijd verkocht wordt.