Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Drukbezochte nieuwjaarsreceptie in IJmuiden

Volle agenda voor Visbureau

IJMUIDEN – Het Nederlands Visbureau ligt goed op koers. Behalve de basisactiviteiten staat voor 2017 heel veel op de agenda, zoals het Visserijdebat begin februari in Stellendam en de Dag van de Nederlandse Zeevisserij in mei op Urk. En het Holland Paviljoen op de Seafood Expo Global in Brussel wordt twee keer zo groot.

Vorige week woensdag organiseerde het Nederlands Visbureau een nieuwjaarsreceptie in het sfeervolle Thalia Theater in IJmuiden. Zoveel nieuwjaarsbijeenkomsten sectorbreed zijn er dit jaar niet, en de receptie werd heel goed bezocht door vertegenwoordigers van alle geledingen uit de visketen. Na een welkomstwoord en de beste wensen van Visbureau-voorzitter Diek Parlevliet gaf directeur Agnes Leewis een terugblik en vooruitblik.

Uit de terugblik over 2016 bleek weer eens hoeveel het Nederlands Visbureau organiseert, en dat met beperkte middelen (een basisbudget van 50.000 euro per jaar). Naast de doorgaande vispromotie-activiteiten, de nieuwsbrieven, het tijdschrift VisCulinair, de Vis Kalender en de vraagbaakfunctie vielen vorig jaar onder meer op: de bijeenkomst Vis op de Kaart in de afslag van Scheveningen, het faciliteren van deelname aan de visbeurs in Brussel, de veiling van het eerste vaatje in Nederland en in Duitsland, diverse haringparty’s en meerdere persbijeenkomsten. Volgens Leewis is de huidige locatie van het Visbureau een groot pluspunt. ,,We maken goed gebruik van de haven van Scheveningen. Het is nu heel makkelijk om bezoekers en relaties een kijkje in de keuken van de vissector te geven.’’

Voor 2017 gaan de basisactiviteiten uiteraard gewoon door. Het kerndoel is om vis en de vissector positief op de kaart te zetten, en te streven naar ‘free publicity’ voor vis met de diverse communicatiemiddelen. Als bijzondere projecten staan op de rol: presentatie van vis uit Holland op de Grüne Woche deze week in Berlijn, extra aandacht voor makreel in februari, ook in februari een ‘visserijdebat’ voor (kandidaat)kamerleden in de aanloop naar de verkiezingen, de Seafood Expo Global in Brussel in april, op zaterdag 27 mei de Dag van de Nederlandse Zeevisserij op Urk en in juni weer de start van het nieuwe haringseizoen. Schol zal opnieuw worden gepromoot in Italië, middels een nog te ontwikkelen website en de social media.

Het jaar kan nog meer kleur krijgen als de aanvragen gehonoreerd worden voor drie projectvoorstellen voor afzetbevordering ingediend bij de RVO: één gericht op haring, één gericht op Hollandse garnalen en één gericht op de visproducten van de Nederlandse sector, met nadruk op Noordzeevis. ,,Hiermee zouden we als Nederlands Visbureau echt een flinke stap kunnen maken waar we als sector gezamenlijk nog lang op kunnen voortborduren.’’

Hierna kregen achtereenvolgens Wim Zaalmink (Wageningen UR), Mike Turenhout (Wageningen Economic Research), Rian Schelvis (Wageningen UR) en Tim Haasnoot (ProSea) de gelegenheid heel kort iets te zeggen over belangrijke sectorgerelateerde zaken als Kenniskringen Visserij (een terugblik), handelscijfers, kwaliteitsaspecten van ‘verse’ vis en onderwijs en kennisdossiers in de visserij. Genoeg om over na te praten tijdens de gezellige receptie in het volgepakte zaaltje.

visHandel

Het gaat goed met de Nederlandse exportwaarde van vis. In 2015 kwam die door een groei van 6 procent voor het eerst boven de 3 miljard euro uit. Ten opzichte van 2010 is de stijging 30 procent. Ruim driekwart van de exportwaarde gaat naar Europese landen, naar Afrika gaat 10 procent. Duitsland is de belangrijkste en nog steeds groeiende afzetmarkt, gevolgd door Italië en België.

De importwaarde loopt juist iets terug en bedroeg in 2015 na een daling van 6 procent ongeveer 2,3 miljard euro. Meer dan 60 procent haalt Nederland uit andere Europese landen en 20 procent uit Azië. Vooral de import van buiten Europa loopt iets terug. Duitsland is ook de belangrijkste leverancier, en de import uit Duitsland stijgt ook.

Dubbel

Het Nederlands Visbureau verzorgt een Holland Paviljoen op de Seafood Expo Global dat met 650 vierkante meter ongeveer dubbel zo’n groot oppervlak bestrijkt als voorgaande jaren. Agnes Leewis: ,,De expansiedrift van andere landen in de jaarlijkse strijd om de vierkante meters heeft ertoe geleid dat we komend jaar een Holland Paviljoen deel I zullen aantreffen in Hal 6 en een Holland Paviljoen deel II in Hal 9, direct in aansluiting op de Nederlandse trawlerreders die hier al heel lang hun beursstands hebben.’’

Brexit

In zijn welkomstwoord uitte Visbureau-voorzitter Diek Parlevliet (in het dagelijks leven directeur van Parlevliet en Van der Plas) zijn zorgen over de Brexit. ,,Gelukkig hebben alle Europese landen zich verenigd in een Brexit-coalitie onder leiding van Gerard van Balsfoort. Het wordt hard werken de komende twee jaar om de schade te beperken. We hebben ook een lobbybureau ingehuurd om in Brussel onze belangen onder de aandacht te brengen.”