Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Conferentie Visfederatie

Voedselintegriteit topprioriteit in vishandel

IJMUIDEN – De vissector moet het vertrouwen van de kritische consument zien te krijgen en zien te behouden. De sector heeft zijn eigen verantwoordelijkheid daarvoor. Als toets zijn controles van de NVWA nodig. Op de jaarlijkse conferentie, vorige week woensdag in IJmuiden, gaven enkele kopstukken hun visie daarover.

Wie als voedselleverancier zaken mag doen met IKEA Food Services zit goed. Het concern is reusachtig in meubels, maar serveert ook maaltijden aan maar liefst 450 miljoen klanten. Leveranciers kunnen niet om IWAY heen. Deze organisatie van IKEA ziet toe of de voedselproducten die het bedrijf voert voldoen aan criteria van kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid, en ook nog een lage prijs hebben.

Volgens het hoofd van IWAY, Angela Billings-Soini, heeft IKEA 23 soorten vis op het assortiment. Deze komen allemaal uit ‘duurzame bronnen’. IWAY kijkt naar keurmerken als MSC en ASC, naar werkomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en milieuaspecten, met extra aandacht voor eventuele kinderarbeid. Leveranciers worden regelmatig bezocht. Omdat IKEA zich met zoveel producten moet bezighouden kan een organisatie als de Visfederatie volgens Billings-Soini helpen met kennis over de visketen.

Stippensysteem

De NVWA ontstond in 2011 uit een fusie van de AID, de Voedsel en Warenautoriteit en de Plantenziektekundige Dienst. ,,In der haast. En we zijn als dienst nog steeds bezig de daardoor ontstane weeffouten te herstellen’’, geeft Pim Kapitein van de NVWA toe. Kapitein is plaatsvervangend hoofdinspecteur van de divisie Consument and Veiligheid.

De NVWA stelt zijn prioriteiten vast op basis van analyses van de risico’s en meldingen van verontruste burgers, en de beleidswensen en wettelijke kaders vanuit de Nederlandse politiek en de EU. De visketen is daaruit gekomen als een van de prioriteiten van de NVWA, wat betekent dat er meer inspecties worden gedaan in de vissector en dat er ‘hard wordt opgetreden waar het moet’. Het stippensysteem en de publicaties zijn daar voorbeelden van. Kapitein vindt dat de NVWA en de sector goed met elkaar in gesprek zijn. Van de sector mogen de oranje of rode stippen bij geconstateerde risico’s voor de voedselveiligheid wel sneller verdwijnen als de problemen zijn opgelost.

Fraude

De jaarlijkse conferentie van de Visfederatie was dit jaar in het sfeervolle Thalia-theater in IJmuiden.De jaarlijkse conferentie van de Visfederatie was dit jaar in het sfeervolle Thalia-theater in IJmuiden. Mike Mitchell werkte zo lang in de top van Young’s Seafood dat hij zich specialist mag noemen op het gebied van duurzaamheid en voedselveiligheid. Maar zelfs hij komt naar eigen zeggen nog wel eens voor verrassingen te staan. ,,In onze sector is heel veel fraude mogelijk en zijn heel veel risico’s. Bedenk dat het enorme paardenvleesschandaal ook speelde in bedrijven die BRC-gecertificeerd waren.’’ Dus hoe beschermen we onze keten?

Daarvoor zijn tegenwoordig DNA-technieken beschikbaar, die fraude met soorten en visserijgebieden op kunnen sporen. Mitchell noemt het ‘forensic’; het toepassen van wetenschap om misdaad te ontrafelen. Young’s stelt zijn laboratoria tegen lage kosten ter beschikking aan visbedrijven die zich de dure apparatuur niet kunnen veroorloven. Maar DNA-analyse geeft niet altijd uitsluitsel. Want hoe kun je nu zien of kabeljauw echt lijngevangen is zoals op het etiket staat vermeld en niet gewoon met de trawl? Ook daarvoor worden volgens Mitchell technieken ontwikkeld.

Watertoevoeging aan pangasius is momenteel een hot item. Volgens Mitchell zijn er na testen al verpakkingen met pangasius uit winkels teruggehaald, gewoon omdat er te weinig vis in zat.

Toetsing

Visfederatie-voorzitter Guus Pastoor vindt het een goede zaak dat consumenten kritisch zijn. Hoewel volgens Pastoor meer regels niet altijd een meerwaarde heeft, ziet hij de controles door de NVWA als noodzakelijke toetsing. ,,Er moet vertrouwen zijn in onze producten. Nationaal en zeker ook internationaal. We exporteren 80 procent van onze productie!’’