Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Missie Eendracht Maakt Kracht

Visserstrots in Amsterdam

AMSTERDAM - Het is vrijdagmiddag 1 juni als we in de kombuis van de UK 33 moe maar voldaan een pilsje nemen. We zijn net een dag de zee op geweest met de TX 36 en hebben daar aan boord de pers te woord gestaan en een aantal kamerleden en gedeputeerden verteld hoe de vlag erbij hangt voor de visserijsector, bijgestaan door Maarten Drijver (VisNed) en Durk van Tuinen (Vissersbond). Het was een geslaagde missie en onze dank gaat daarom uit naar de familie Van der Vis TX 36.

We hopen dat al het werk wat we met elkaar hebben verzet de afgelopen maanden tijdens de actiedag morgen in Amsterdam zijn vruchten afwerpt. Nu moeten we het uit handen geven en hopen dat alles goed zal verlopen. We verwachten een mooie opkomst en een goede sfeer.

De familie Vonk heeft vanaf de EMK-basis op Texel veel werk verricht. Meer dan duizend mails werden verzonden, over looproutes, vaarroutes en gedragsregels voor de demonstranten en de kotters, honderden shirtjes van EMK gingen er de deur uit. En tussendoor moesten er een bedrijf en een gezin worden gerund.

Job, onze voorzitter en duizendpoot, ‘vloog’ menigmaal door Nederland en heeft de gehele missie gepland en de vergunningen geregeld. Twitter en Facebook en ook de (lokale) media werden voorzien van het laatste nieuws door ons mediateam, bestaande uit Dirk, Jurie, Michel en Willem. Jaap en Cas mobiliseerden de zuid. Ook vanuit België komt een volle bus met collegavissers die samen met ons actie gaan voeren tegen de bedreigingen door windmolenparken op zee en tegen de aanlandplicht. De twee Urker Jannen (de Boer) onderhielden de contacten met onze achterban en regelden de verdeling van vlaggen en spandoeken.

Aankomst van de kottervloot vanuit IJmuiden op het IJ bij Amsterdam. Naast Noordzeekotters deden ook de HN 35 en HK 173 mee. De IJsselmeerkotters verzorgden een pendeldienst voor bemanningen tussen de Javakade (tegenover de voormalige Storkfabriek) en het Centraal Station. ,,De actie verdient onze volle steun’’, zegt Jan Wormsbecher (HK 173). IJsselmeervissers raken door natuurprojecten, windmolens en zandwinning steeds meer viswater kwijt.Aankomst van de kottervloot vanuit IJmuiden op het IJ bij Amsterdam. Naast Noordzeekotters deden ook de HN 35 en HK 173 mee. De IJsselmeerkotters verzorgden een pendeldienst voor bemanningen...

Veel vragen spoken door ons hoofd. Komen er morgen genoeg mensen, zal alles in goede orde verlopen? Voor het eerst sinds weken heb ik toch een goede nachtrust. Want iets drijft ons al maanden voort. Menigmaal zitten we om 5 uur ‘s morgens al met elkaar te whatsappen. We jagen door en willen er alles aan doen om onze sector te beschermen tegen alle gevaren van buitenaf . Iets geeft ons de kracht en de juiste woorden en zorgt dat we een gevoel van saamhorigheid creëren. Iets voor een ander over hebben is tegenwoordig zo ongewoon, maar we vertrouwen er vanuit ons geloof in de Heer en gezond verstand bij de mensheid op dat eens de waan van de dag zal veranderen en dat mensen die werken in de voedselvoorziening weer gewaardeerd gaan worden.

Zaterdagmorgen 1 juni, de grote dag is daar. Als de bussen in alle windstreken worden volgeladen, liggen in IJmuiden de kotters al in de sluis en varen in colonne richting Amsterdam. Daar aangekomen gaan de buspassagiers met de veerpont naar Amsterdam CS. Het is een machtig gezicht als je al die mensen in VISSERS VOOR EEN GEZONDE ZEE-shirts ziet lopen. Rond 11 uur staan er al meer dan vijfhonderd mensen en er komen er nog meer. We wachten nu gespannen op de kotters, want het liep wat tegen bij de sluis. Freek de Boer (zoon van Jan van de 197) wordt nog even geïnterviewd door het Jeugdjournaal. En ik zie dat Job Schot met mevrouw Annie Schreijer-Pierik (CDA) staat te praten. Zij is onze hoofdspreker en een van onze steun en toeverlaten in Brussel. Als de UK 33 op tijd arriveert, komt de stoet in beweging. De Amsterdamse politie begeleidt ongeveer 800 mensen richting de voorkant van het centraal station. Daar wordt de eerste speech gehouden door Annie en zij neemt daar ook onze petitie in ontvangst, uit handen van Job van Job van Job.

De 12-jarige Freek de Boer (UK 197) werd zaterdagmorgen vroeg op de haven van Urk geïnterviewd door het Jeugdjournaal. Wat wil je later worden? ,,Visser!’’De 12-jarige Freek de Boer (UK 197) werd zaterdagmorgen vroeg op de haven van Urk geïnterviewd door het Jeugdjournaal. Wat wil je later worden? ,,Visser!’’

Het is tegen twaalven als we richting de Dam gaan. Het tramverkeer wordt stilgelegd en met Cas, Dirk en Job en mevrouw Schreijer-Pierik voorop lopen we over het Damrak richting de Dam. Alles valt nu op zijn plek. Als ik naar Job en Cas kijk, zie ik dat we een traan moeten onderdrukken en trots zijn op al de vissers die hier nu eensgezind met elkaar actie voeren voor onze mooie sector. Samen met het bestuur van VisNed, Nederlandse Vissersbond en de garnalen-PO s zij aan zij over de Dam, Eendracht Maakt Kracht.

Jaap Tanis zweept nog even onze gelederen op en houdt iedereen goed in de gaten tot we de Dam bereiken. We verzamelen op het plein, we vormen een kring en gooien de discards op een zeildoek. Onzinnig en idioot, wie heeft dit bedacht?, wordt er door journaille en burgers gevraagd. Als Job zijn speech houdt, maak ik de vis ongeschikt voor consumptie, een rode vloeistof gaat over de ondermaatse vis heen. Ik voel de stilte en verontwaardiging. Want dit is het beeld, maar dan duizendvoudig als de aanlandplicht volledig wordt ingevoerd.

Politie begeleidt de vissers, houdt het autoverkeer tegen en maakt de trambaan op het Damrak vrij.Politie begeleidt de vissers, houdt het autoverkeer tegen en maakt de trambaan op het Damrak vrij.

Het is de bedoeling dat onze hartekreet van Belgische en Nederlandse vissers in Brussel terecht komt bij de Europese bestuurders die uitvoering moeten gaan geven aan de verschrikkelijke maatregel. We prijzen de inzet van onze overheid die onder leiding van Carola Schouten de aanlandplicht werkbaar proberen te houden de komende drie jaar, dat is een kleine pleister op de wonde. Maar de gehele wet zoals omschreven in artikel 15 van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid MOET van tafel! Als de NOS wat vragen stelt gaan er vijftig rookpotten en handstaken af, dit om wat extra verontwaardiging te tonen.

WINDMOLENS IN ZEE, EEN SLECHT IDEE. We benoemen nadrukkelijk ook de honger op zee van de windmolenindustrie. Wij vissers worden gewoonweg verdreven van onze visgronden. Windmolenfundaties worden massaal in de grond geramd, terwijl de gevolgen voor het zeeleven op de lange termijn onbekend zijn. Vogels en beschermde zoogdieren zullen het loodje leggen of worden verdreven uit hun vertrouwde habitat.

EMK-voorzitter Job Schot houdt een vlammend betoog op de Dam, terwijl Dirk Kraak (BRA 7) ondermaatse schol met rode vloeistof overgiet. ,,De visserij kan alle bedreigingen niet aan. Daarom driemaal SOS. Save our fishers. Save our fresh seafish. Save our fishinggrounds.’’EMK-voorzitter Job Schot houdt een vlammend betoog op de Dam, terwijl Dirk Kraak (BRA 7) ondermaatse schol met rode vloeistof overgiet. ,,De visserij kan alle bedreigingen niet aan....

We roepen de regering tot orde en de natuurorganisaties ter verantwoording. Want op deze manier gaat de Noordzee naar de kloten, aldus Job. We willen meer onderzoek afdwingen en meer inspraak. We willen ook cijfers zien betreffende de effectiviteit van deze molens, want als we van plan zijn om honderden miljarden euro’s uit te geven voor een paar procent van onze energiebehoefte, dan kun je je gerust afvragen waarom we dan zoveel zeenatuur en geld gaan opofferen voor een bij voorbaat al mislukte transitie.

Rond 13.45 uur is de actie ten einde en begeven we ons huiswaarts of gaan met familie nog even Amsterdam in om de zaak te relativeren. Wij van EMK zijn trots op alle demonstranten, want met elkaar hebben we een visitekaartje afgegeven. De schippers en bemanningen die hun vrije zaterdag hebben opgeofferd en hun mooie en moderne viskotters hebben getoond aan het Amsterdamse publiek.

Tot slot. Met elkaar zullen we het moeten doen om de gevaren van buitenaf te pareren, en met elkaar zullen we moeten beschermen wat er nog over is van onze sector.

EENDRACHT MAAKT KRACHT.
Dirk Kraak

 

Pedro de Nooijer en Ben Bout van de Z 201 met een kaart van de Noordzee. De gezonde zee dreigt een industriegebied met verboden natuurzones te worden. ,,Wij worden van de Noordzee verbannen door multinationals die hun zakken vullen met miljarden belastinggeld van de Europese burgers’’, zegt Job Schot.Pedro de Nooijer en Ben Bout van de Z 201 met een kaart van de Noordzee. De gezonde zee dreigt een industriegebied met verboden natuurzones te worden. ,,Wij worden van de Noordzee verbannen...

URK - De visserijschool Urk was breed vertegenwoordigd in Amsterdam. Ook docenten liepen mee. Locatiemanager Wiebren Minnema feliciteert het EMK-bestuur met de succesvolle demonstratie. ,,Het is mooi om te zien dat dat er veel generaties aanwezig waren in Amsterdam. We hopen van harte dat dit de politiek positief gaat beïnvloeden.’’ Door miscommunicatie reed vanaf de Urker haven een halfvolle/lege dubbeldeksbus, maar het gros van de studenten bleek met eigen vervoer naar Amsterdam afgereisd te zijn.


Foto: W.M. den HeijerFoto: W.M. den Heijer

Politici aan boord

IJMUIDEN - Vooraf aan de manifestatie in Amsterdam werden op vrijdagmorgen 1 juni politici door EMK uitgenodigd om in IJmuiden aan boord van de TX 36 aanschouwelijk visserijonderwijs te krijgen. Van links naar rechts: Jaap Tanis (EMK), Geert Post (SGP-visserijwethouder Urk), Harold Hofstra (CU-gedeputeerde provincie Flevoland), Job Schot (EMK), Arne Weverling (Tweede Kamerlid VVD), Danny van der Sluijs (PVV-statenlid provincie Noord-Holland), Roelof Bisschop (Tweede Kamerlid SGP) en Jeff Leever (Ouderenpartij provincie Noord-Holland). Op de achtergrond Cor Vonk (EMK).


Internationaal

BOULOGNE/VALENCIA – Niet alleen in Nederland strijden vissers tegen EU-regels zoals de aanlandplicht. EMK heeft daarover contact met Franse en Spaanse collega’s. Zaterdag 2 juni demonstreerde uit solidariteit ook een groep Franse vissers in de haven van Boulogne-sur-Mer tegen de Europese aanlandplicht. Vrijdag 15 juni staat een groot vissersprotest op het programma in Valencia tegen een meerjarenplan voor de Middellandse Zee.


ZEEBRUGGE - Een grote groep Belgische vissers reisde zaterdag naar Amsterdam. In de bus had Steve Depaepe (Z 15/Z 84) als captain de leiding. Naast de kotters van Depaepe waren onder andere de Z 18, Z 19, Z 39, Z 53, Z 59, Z 67, Z 90, Z 98, Z 333, Z 510, O 33, O 231 en BOU 24 afgevaardigd. Ook de Vlaamse vishandel was vertegenwoordigd. De Z 84 is om de west actief met de kettingmatten, nu het quotum in het Bristolkanaal volgevist is. De Z 84 is deze week met de sumwings samen met collega’s zuidover gestoomd voor de Golfcampagne. Voorzitter Geert de Groote van de Vlaamse Rederscentrale – ook in Amsterdam present – noemt de aanlandplicht ‘te gek voor woorden’. ,,Het is de wereld op zijn kop.’’ De Groote spreekt de hoop uit dat er werkbare oplossingen komen, is uiteraard op de hoogte van het principe-akkoord over (tijdelijke) uitzonderingen voor overleving van discards, maar wil in dit stadium niet al te voorbarig zijn. Net als in Nederlandse wateren staat ook voor het (kleinere) Belgische continentaal plat een verdubbeling van het aantal windparken op de agenda. Het wordt krapper en krapper op zee, vissers worden verdrongen van hun visgronden en moeten ook in de buitengebieden als de Ierse Zee omvaren. De Vlaamse visserijbestuurders ervaren dat grootmachten de overhand hebben in de planning voor wind op zee.