Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Twee PFA-trawlers onderweg

Visserijovereenkomst EU-Marokko ingegaan

BRUSSEL/ZOETERMEER – Vissers uit de EU kunnen weer vissen in de wateren van Marokko. Het nieuwe protocol van de visserijovereenkomst tussen de EU en Marokko voor de komende vier jaar is half juli ingegaan. Ook voor de Nederlandse visserijsector is het akkoord van belang.

De visserijpartnerschap EU-Marokko is een van de grootste visserijakkoorden van de EU met een derde land. Het biedt de mogelijkheid aan tientallen Europese longliners, tonijnschepen, bodemtrawlers en pelagische trawlers om te vissen in de wateren van het Noordwest-Afrikaanse land.

De overeenkomst werd in februari van dit jaar al aangenomen door de EU, maar pas vorige maand geratificeerd door Marokko. Er is veel vis mee gemoeid, en veel geld. Over het eerste jaar krijgt Marokko van de EU 48,1 miljoen euro, over het tweede jaar 50,4 miljoen euro en over het derde en vierde jaar elk 55,1 miljoen euro. De bedragen zijn inclusief de (verwachte) eigen bijdragen van de deelnemende rederijen per ton gevangen vis.

Voor de Nederlandse visserijsector is de categorie pelagisch van belang. Achttien pelagische trawlers uit Europa mogen de komende vier jaar respectievelijk 85.000 ton, 90.000 ton, 100.000 ton en 100.000 ton vangen bij Marokko. Het gaat daarbij om soorten als horsmakreel en sardine. PFA-voorzitter Gerard van Balsfoort onderstreept het belang van de visserijovereenkomst. ,,De voorwaarden zijn nog steeds niet ideaal, maar wij maken efficiënt gebruik van dit akkoord. Als PFA vissen we met onze in diverse lidstaten gevlagde trawlers ongeveer de helft van het totale beschikbare quotum op.’’

Dit jaar hebben er nog geen Nederlandse trawlers bij Marokko gevist. De ROS 785 ‘Helen Mary’ is afgelopen weekend vertrokken uit IJmuiden en opgestoomd richting de Marokkaanse wateren. De SCH 6 ‘Alida’ van rederij Van der Zwan is afgelopen dinsdagavond vertrokken vanaf de losplaats in Amsterdam-West, en zal via een tussenstop in Las Palmas (Canarische Eilanden) naar Marokko gaan.

Conform de bepalingen in het verdrag volgt er bij aankomst in Marokko een technische inspectie, komt er een observer aan boord en komen er naar gelang de grootte van het schip tien tot 16 Marokkaanse bemanningsleden aan boord.