Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Gemengde gevoelens op Europort

Visserij is positieve uitzondering

ROTTERDAM – Alleen de havens, de grote jachtbouw en de visserij onttrekken zich aan de malaise in de Nederlandse maritieme sector. Dat blijkt uit de Maritieme Monitor 2017, die afgelopen maandag werd gepresenteerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een dag later opende Europort 2017 haar deuren. Tot vandaag (vrijdag) zetten de Nederlandse maritieme cluster en buitenlandse collega’s in Rotterdam Ahoy hun beste beentje voor, ondanks de malaise. Europort 2017 telt een recordaantal van meer dan 1.100 exposanten, uit 45 landen.

Met rond de twintig nieuwe visserijschepen die in de loop van 2018 in de vaart gaan komen onttrekt de visserij zich aan de malaise in de Nederlandse maritieme sector. Niet toevallig was de stemming in de stands van in de visserij bekende bedrijven goed. Nettenmaker Van Beelen bijvoorbeeld had de hele dag aanloop, zeker ook van vissers die nieuw laten bouwen, terwijl de VCU, in de stand van Urk Maritiem, trots uitdraagt dat het nu ook een casco voor een vissersschip gaat maken (TX 65), naast de hele afbouw.

Vertegenwoordigers van de trawlerrederijen waren duidelijk aan het shoppen op de beurs. Voor zowel Cornelis Vrolijk als voor Parlevliet & Van der Plas wordt momenteel nieuwbouw gepleegd. Helaas voor de maritieme cluster in Nederland worden de drie nieuwe trawlers in Noorwegen afgebouwd, op basis van Poolse casco’s. Noorwegen is niet het enige land in zwang bij de Nederlandse visserij. In de grote stand van de Spaanse scheepswerf Nodosa stond een mooi model te pronken van de begin dit jaar nieuw opgeleverde LH 356 voor De Boer. Er volgen in 2018 nog twee schepen in Urker opdracht.

De maritieme cluster van Urk presenteerde zich (met steun van provincie, gemeente en de Rabobank) op Europort met een gezamenlijke stand.De maritieme cluster van Urk presenteerde zich (met steun van provincie, gemeente en de Rabobank) op Europort met een gezamenlijke stand. Daar staat tegenover dat bij Padmos vissersschepen in Franse opdracht worden gebouwd. De Stellendammer flyshootspecialist is al goed voor een trio identieke flyshooters/bordenvissers, en het lijkt vrijwel zeker dat dat niet de laatste Franse schepen zullen zijn.

Vooral maritieme bedrijven in het noorden van het land maakten volgens de Maritieme Monitor 2017 moeilijke tijden door, met faillissementen, reorganisaties en doorstarts als gevolg. De vooruitzichten voor 2017 zijn ook niet rooskleurig, door onder meer overcapaciteit in de (zee)scheepvaart en malaise in de offshore. Hierdoor blijven nieuwbouworders uit en neemt de omvang van scheepsreparaties af, wat weer een negatief effect heeft op de maritieme toeleveranciers.

In 2016 bood de maritieme cluster werkgelegenheid aan ruim 271.500 mensen, waarvan 166.600 directe werkgelegenheid. De gecombineerde productiewaarde was 54,5 miljard euro. Bij de havens, grote jachtbouw en de visserij ging het wel goed, en windmolenparken op zee zullen naar verwachting nieuwe activiteiten genereren. De achterblijvende economische resultaten over de hele linie zijn wellicht de oorzaak voor de wat gelaten sfeer op de beursvloer op de eerste twee dagen van Europort 2017 (waar donderdag traditioneel de drukste dag is).