Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Meer over vis én de vissector

Vijf jaar Visculinair

SCHEVENINGEN – ,,Elk kwartaal gaan er 35.000 exemplaren over de toonbank. En daar zijn we best trots op’’, aldus directeur Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau over Visculinair. Toen het Nederlands Visbureau in september 2013 een doorstart maakte als verzelfstandigde stichting wilde het een tastbaar product laten zien. Het werd het magazine Visculinair, dat de vishandelaar als serviceartikel kan meegeven aan zijn klanten en dat inmiddels dus vijf jaar bestaat. Nog steeds vinden de meeste nummers hun weg naar de lezers via de vishandels. ,,Maar ook bij kookworkshops en visserij-evenementen is het een inspirerend magazine om aan bezoekers mee te geven.’’

Er bestaan inmiddels al heel veel culinaire tijdschriften en receptenboekjes. Maar Visculinair is meer. ,,Met de recepten als aanleiding willen we ook het verhaal achter de vis meer tot uiting laten komen, door een inkijkje te geven in de vissector. Dus meer vis én de vissector. Als men een verslag ontvangt over het maatschappelijk verantwoord ondernemen door de vissector zullen de meesten dit ongezien naast zich neerleggen. Maar als men een smakelijk recept ziet en vervolgens kan lezen over de weg die die vis aflegt van vangst tot bord, is men vaak wel belangstellend. Dit blijkt inmiddels uit de vele positieve reacties die we steeds weer mogen ontvangen.’’

Voor het kunnen maken van het magazine moeten de opmaak- en drukkosten worden gedekt; deels door adverteerders en deels door de bestellingen van het magazine door de visdetaillisten. Enkel als dat slaagt kan een volgende uitgave gemaakt worden. ,,Telkens weer een uitdaging!’’ Leewis wil graag het aantal locaties waar het magazine te verkrijgen is uitbreiden. ,,Er valt nog zoveel te vertellen over vis, dat we met veel plezier de komende vijf jaren een magazine maken voor een nog veel groter publiek.’’