Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Dekkingsgebieden wijzigen

Vervanging Inmarsat-C satelliet en de gevolgen voor het VMS-systeem

IJMUIDEN - Inmarsat gaat gefaseerd zijn satellieten vervangen. Dit heeft vooral gevolgen voor de dekkingsgebieden van de vier Ocean Regions (Atlantic-West, Pacific Ocean, Atlantic East en Indian Ocean). Gerard Borst van NavCom Inspection & Consultancy uit IJmuiden licht toe.

,,Het Nederlandse NVWA VMS centrum is in staat om de nieuwe situatie op afstand aan te passen voor Inmarsat-C VMS-terminals die na 2005 zijn geïnstalleerd. Naar de eigenaren van de oudere terminals die voor 2005 zijn geïnstalleerd is door het VMS Centrum een brief verstuurd dat zij zelf actie moeten nemen om de leveranciers uit te nodigen om in samenwerking met het VMS Centrum (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) de DNID configuratie zodanig aan te passen dat zij in hun visgebieden in staat zijn om naar het VMS centrum te blijven rapporteren als de nieuwe satellieten in werking worden gesteld en hun dekkingsgebieden flink veranderen.

De eerste vernieuwing betreft de Atlantic Ocean West satelliet op 9 mei 2018. De dekking schuift naar links op.De eerste vernieuwing betreft de Atlantic Ocean West satelliet op 9 mei 2018. De dekking schuift naar links op. De eerste vernieuwing betreft de Atlantic Ocean West satelliet op 9 mei 2018. Bewesten Ierland is er dan geen dekking meer van deze satelliet. Daarna is de Pacific Ocean Region satelliet aan de beurt. Voor de Noordzeevloot wordt het pas eind september interessant, als de AOR-E satelliet wordt vernieuwd. De Noordzee blijft wel gedekt door de Atlantic Ocean Region East-satelliet, maar niet heel ruim. De nieuwe Indian Ocean Region satelliet die pas eind december 2018 operationeel wordt dekt Noordwest-Europa veel beter.

Het is daarom noodzakelijk om de Inmarsat-C VMS-systemen aan boord van de Noordzeevloot voor eind september geschikt te maken voor VMS via zowel de AOR-E als de IOR. Zoals al eerder vermeld kan dit voor de nieuwere systemen op afstand gebeuren door het VMS Centrum. De eigenaren van de oudere systemen die hierover per brief zijn ingelicht dienen dit door hun leverancier te laten doen in samenwerking met het NVWA VMS Centrum (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Overstappen

Eind september wordt de Atlantic Ocean Region East satelliet vernieuwd. De dekking schuift naar links op. De Noordzee blijft wel gedekt, maar niet heel ruim.Eind september wordt de Atlantic Ocean Region East satelliet vernieuwd. De dekking schuift naar links op. De Noordzee blijft wel gedekt, maar niet heel ruim.Voor de Noordzeevloot is geen onmiddellijke actie vereist. Alleen voor de nog in bedrijf zijnde Inmarsat-C VMS-systemen die voor 2005 zijn geplaatst dient de leverancier of huidige vertegenwoordiger te worden uitgenodigd aan boord om in samenwerking met het NVWA VMS Centrum de rapportage software (DNID) in te laden voor alle gebieden waar het schip operationeel zal zijn. Voor de Noordzee zullen dit AOR-E en IOR zijn. Voor de meeste trawlers is AOR-E en IOR ook voldoende. Voor de wereldwijd opererende trawlers zijn ook AOR-W en POR noodzakelijk.

Overigens zijn de oudere Inmarsat-C-systemen vaak niet al te betrouwbaar meer en kan overwogen worden naar een modern VMS-systeem over te stappen. Een Iridium-based systeem dat ook de mogelijkheid heeft om als back-up te fungeren voor het verzenden van E-Logbook data als bijvoorbeeld de VSAT uitvalt is een mogelijkheid.

De nieuwe Indian Ocean Region satelliet, die pas eind december 2018 operationeel wordt, dekt Noordwest-Europa veel beter. Stippellijn is oude dekking, vette lijn de nieuwe dekking.De nieuwe Indian Ocean Region satelliet, die pas eind december 2018 operationeel wordt, dekt Noordwest-Europa veel beter. Stippellijn is oude dekking, vette lijn de nieuwe dekking.