Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Bart Nieuwenhuizen wil nieuwe garnalenkotter laten bouwen

Vernieuwend en super-functioneel

DEN OEVER – Dieselelektrische aandrijving, twee schroeven, een ‘sleepboot-uitzicht’ en lossen uit de tank. Enkele bijzonderheden van de nieuwe garnalenkotter die Bart Nieuwenhuizen wil laten bouwen. Zijn ideeën staan vast, de tekeningen zijn klaar en momenteel worden de offertes van diverse scheepswer ven bestudeerd. Nieuwenhuizen is enthousiast. ,,Het moet een super-functionele kotter worden, met ‘turbo’-verwerking van de garnalen die aan boord komen’’, aldus de Wieringer. ,,De garnalen zullen gelost gaan worden uit koeltanks.’’ De tekeningen voor de nieuwe WR 8 zijn gemaakt door Peter Jeeninga. die ook tekende voor de nieuwe WR 12 en WR 212.

Nieuwenhuizen heeft momenteel de WR 8 (ex-TX 24) en WR 72 (ex-HA 44) in de vaart. Beiden 100 procent garnalenkotters voor in de Waddenzee. De WR 8 gaat verkocht worden aan Jeroen en Kees Klein van de WR 111. Die verkopen op hun beurt hun WR 111 (bouwjaar 2000) aan Peter Visser en zijn zoon Tiete van de WL 20. Om de cirkel rond te maken wordt de WL 20 (bouwjaar 1961) door Nieuwenhuizen en zijn voormalige compagnon en tegenwoordig vaste opstapper Pierre Buis overgenomen.

,,Peter heeft het scheepje goed onderhouden. Er komt WR 15 op te staan en de kotter wordt het komend jaar of wat ingezet om de tijd te overbruggen dat de nieuwe WR 8 gebouwd wordt.’’

Nieuwenhuizen verwacht dat de mutaties medio maart hun beslag zullen krijgen.