Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
UK 151 ‘Stellar’ naar zee

Verlengd en veel vernieuwd

HARLINGEN/URK – De UK 151 ‘Stellar’ is maandagavond naar zee vertrokken. Voor de eerste reis dit jaar.

,,De kotter is voor 70 procent vernieuwd’’, zegt Pieter Louwe van Slooten, directeur van Quotter en tevens van hoofdaannemer Van Slooten Shipbuilding. Een noviteit is het Osey-winchcontrolebesturingssysteem van VCU/Marble dat door de UK 151 als eerste in gebruik wordt genomen. Het is speciaal voor flyshooten ontworpen, maar is ook geschikt voor twinriggen. Alle drukken, trekkrachten en lengtemetingen zijn regelbaar, aldus Van Slooten.

Rederij Quotter – een samenwerkingsverband tussen rederij W. van der Zwan in Scheveningen en FishCon in Urk - kocht vorig jaar de vijftien jaar jonge Noors/Nieuwedieper kotter VA22F en vernummerde deze in UK 151 ‘Stellar’. In december ging de twinrigger voor de kant, en twee maanden later werd voor ombouw en verlenging naar Polen gestoomd.

Foto: C. Hameeteman – Vernieuwde brug.Foto: C. Hameeteman – Vernieuwde brug. Bij de werf Nauta in Polen is de kotter met 3,60 meter verlengd tot een lengte van 31,67 meter precies. De extra ruimte is primair nodig om de grote flyshootlieren te kunnen plaatsen. Een groter visruim is ook geen overbodige luxe, zeker niet voor een twinrigger. Maar ook flyshooters komen vandaag de dag regelmatig met gevarieerde (week)vangsten van 30 ton of zelfs meer binnen. ,,Als je vijftien soorten vis in diverse maten wil wegzetten en niet al te hoog stapelen is een beetje ruimte mooi meegenomen. Ook voor discards is extra ruimte in het visruim nodig.’’

Discussie met de Nederlandse overheid leidde tot flinke vertraging. Om in Het Kanaal te kunnen vissen geldt een nationale grens van maximaal 340 GT. Quotter had graag over de volledige lengte een extra shelterdeck aangebracht, en een apart ruim voor discards. Maar voor die operatie waren extra tonnen nodig. ,,Vanwege de veiligheid en arbeidsomstandigheden was ILT heel positief, maar EZ gaf uiteindelijk geen toestemming. De ijzerwerkers waren in Polen al wel begonnen om het achterschip dicht te maken, en dus moesten de tekeningen weer aangepast worden door Hernand Jansen’’, schetst Van Slooten.

Foto: C. Hameeteman – De UK 151 wordt ingetuigd met semi-pelagische borden van Thyborøn Trawldoors.Foto: C. Hameeteman – De UK 151 wordt ingetuigd met semi-pelagische borden van Thyborøn Trawldoors. Vrijdag 19 augustus kwam de verlengde kotter in Harlingen terug. De afgelopen twee maanden is onder regie van schipper Egbert Korf de verbouwing voltooid. Korf maakte zelf ook de netten klaar, zowel voor de twinrig als voor de flyshoot. Een kolfje naar zijn hand, want Korf gaf voorheen leiding aan de nettenafdeling van de VCU.

De VCU tekende voor een nieuwe vangstverwerkingsinstallatie, koeling en ijsmachine, terwijl de nieuwe Osey-flyshootlieren al in Polen geïnstalleerd waren. Bij het ontwerp van de vangstverwerkingsinstallatie is rekening gehouden met zowel veel schol tijdens twinriggen als een grote variatie tijdens flyshooten. Met het oog op comfortabele arbeidsomstandigheden is de stavlonder voor ieder bemanningslid in hoogte verstelbaar, net als op de MDV 1.

Samen met Couperus werd de hydrauliek verzorgd. Piet Brouwer nam de besturing voor zijn rekening en De Boer Marine de brugapparatuur. Onder andere een nieuw Simrad-netcontrolesysteem in samenwerking met WNL. In Polen was al het leidingwerk vernieuwd, en door Drew Nauta onder andere de nieuwe accommodatieruimtes en brugconsoles ingetimmerd.

Na een proefvisserijtje afgelopen weekend kon de UK 151 maandag laat naar zee. De planning is eerst vier weken te twinriggen, en vervolgens om te schakelen voor de flyshootvisserij in het winterseizoen in Het Kanaal.