Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Goede doel (14 juni): Stichting Ambulance Wens

Veiling eerste vaatje weer op de agenda

SCHEVENINGEN – Het Nederlands Visbureau hoopt op dinsdag 14 juni weer een traditionele veiling van het eerste vaatje haring te kunnen organiseren. De dag erna, woensdag 15 juni, zal de Hollandse Nieuwe overal te koop zijn.

De veiling van het symbolische eerste vaatje haring is de afgelopen twee haringseizoenen komen te vervallen door beperkende coronamaatregelen. Het Nederlands Visbureau heeft echter goede hoop dat in het begin van de zomer de jaarlijkse traditie weer hervat kan worden.

De opbrengst van de veiling op dinsdag 14 juni zal worden geschonken aan de Stichting Ambulance Wens. Deze stichting heeft even in de wacht gestaan. In 2020 namelijk werd door het afblazen van de veiling als gebaar van dank voor alle inzet de eerste Hollandse Nieuwe aangeboden aan de helden van de IC-zorg, namens wie Ernst Kuipers en Diederik Gommers het eerste vaatje symbolisch in ontvangst namen in het Erasmus MC. In 2021 werd het eerste vaatje aangeboden aan de hardwerkende GGD’ers en in ontvangst genomen door de voorzitter van GGD/GHOR, André Rouvoet.

Directeur Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau: ,,Wij hopen dat de veiling voor deze goede doelenorganisatie een extra mooie opbrengst geeft die het lange wachten zal rechtvaardigen.'' De Stichting Ambulance Wens kan een mooie rol vervullen in de zwaarste perioden van mensenlevens. Zo kon de Urker visserman Hendrik Visser (UK 200) tijdens zijn revalidatie deze zomer een dagje op pad met Stichting Ambulance Wens, nadat hij maar liefst zeven weken op de ic in coma had gelegen door corona.

De Stichting Ambulance Wens is een groep van 270 medisch geschoolde vrijwilligers die dagelijks bezig zijn om gratis laatste wensen te vervullen van immobiele en terminale patiënten, met behulp van speciaal daarvoor ontwikkelde ambulances. Dankzij donaties en acties kunnen jaarlijks meer dan 2.000 wensen vervuld worden.

Voorafgaand aan de start van het haringseizoen is het Nederlands Visbureau al actief met het ontwikkelen van promotiemateriaal voor winkel, kraam of party en ondersteunt het meerdere landelijke en internationale initiatieven ter promotie van deze haring.