Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwe WR 226 in de vaart in lastige tijden

Van romp tot garnalenhekkotter

DEN OEVER – Vissersschip wordt rondvaartboot en weer vissersschip. Het is in een notendop de geschiedenis van de ‘nieuwe’ WR 226 ‘Jack Cornelis’ van Cor Willeboordse, die dit voorjaar in de vaart kwam.

De kotter is gebouwd in 1986 bij Prins in Volendam als VD 172. Van 1997 tot en met 2005 stond er UK 258 op de boeg. Daarna kwam het schip naar Den Oever, waar het door de familie Willeboordse werd verbouwd tot recreatievaartuig waar ook gehandicapten mee konden varen.

Archieffoto: Frits Aalderink - Als recreatieboot ‘Semper Minor’.Archieffoto: Frits Aalderink - Als recreatieboot ‘Semper Minor’.

Begin 2018 begon inmiddels alleen-eigenaar Cor Willeboordse (46) met de complete ontmanteling van het vaartuig, tot alleen een romp overbleef. In een hal van Luyt werd deze romp in tweeën gezaagd en kwam er een stuk van 4,50 meter tussen. In het jaar daarna werd de verlengde romp getransformeerd tot een vrijwel geheel nieuwe garnalenhekkotter. Willeboordse viste vanaf 2014 met de in 1960 gebouwde WR 226 ‘Jack Cornelis’ (ex-TX 88, ex-LO 88, ex-WL 22). Ook tijdens de bouwtijd werd met dit schip gevist.

Foto: Rienk Nadema - Cor Willeboordse in de brug van zijn nieuwe garnalenhekkotter.Foto: Rienk Nadema - Cor Willeboordse in de brug van zijn nieuwe garnalenhekkotter.

De nieuwe WR 226 is niet met feestgedruis in de vaart gekomen. Daar is volgens Willeboordse ook weinig reden voor momenteel. De afgelopen maanden heeft de garnalenkotter wel z’n toegestane uren gevist en technisch draait alles heel goed, maar daar houdt het wel mee op. Het is volgens Willeboordse allemaal te kort om de toch forse investering terug te verdienen. ,,De vangsten zakken nu ook in elkaar, en de prijzen blijven nog steeds waardeloos. ’t Is een zootje.’’

Cat

De WR 226 ‘Jack Cornelis’ is na de verlenging 23,59 meter lang en is 5,40 meter breed. Het schip steekt 1,55 meter diep, maar door wat meer gewicht achter aan te brengen moet dat nog iets zakken. Luyt als bouwwerf en hoofdaannemer is tevens leverancier van de 300 pk Cat C12 hoofdmotor en Caterpillar 4.4 hulpmotor. In de machinekamer staat verder nog ‘een oude Perkins’ als hulpmotor. Ook de koppeling is niet nieuw, maar een gereviseerde Masson.

De volgende bedrijven leverden een substantiële bijdrage aan de bouw van de WR 226: Tysen (elektrische installatie), Couperus (hydraulische installatie), Alphatron (nautische apparatuur), Zomerdijk (betimmering, visruim), Polar (koeling), De Boer (vangstverwerkingsinstallatie), De Greef (sanitair) en CIV Den Oever (tuigage).

De nieuwe CAT hoofdmotor.De nieuwe CAT hoofdmotor.

Verwerkingsinstallatie op het lange werkdek. De WR 226 is onder keur gebouwd en mag op het Wad en buiten vissen.Verwerkingsinstallatie op het lange werkdek. De WR 226 is onder keur gebouwd en mag op het Wad en buiten vissen.

De sleeën of sloffen komen van de vorige WR 226, die te koop is.De sleeën of sloffen komen van de vorige WR 226, die te koop is.