Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Thecla Bodewes Shipyards voor het eerst hoofdaannemer kotter

Van Duijn bouwt bewust in Nederland

KATWIJK/HARLINGEN – De Katwijker reder Maarten van Duijn heeft TB Shipyards Harlingen opdracht gegeven voor de bouw van een nieuwe twinrigger/flyshooter. Voor Thecla Bodewes wordt het de eerste nieuwbouwkotter als hoofdaannemer.

Vrijdag 10 maart werd het contract ondertekend voor de nieuwbouw van de zogeheten ‘Stern Trawler’. Afgelopen dinsdag kwamen de partijen er mee naar buiten, na een bezoek van Maart en dochter Roos aan de Friese werf. De nieuwe kotter gaat gebouwd worden onder Britse vlag. Waarschijnlijk wordt het LT 36, en wordt de huidige pulskotter onder dat nummer dan omgevlagd naar Nederland/Katwijk. De nieuwe kotter wordt volledig overdekt gebouwd, en is volgend jaar bij de tewaterlating dus bijna visklaar. De oplevering is eind april 2018 gepland. De hoofdmotor wordt een ABC.

Het nieuwe ontwerp is in samenwerking met het Deense bureau Vestværftet gerealiseerd. De belangrijkste afmetingen van de twinrigger/flyshooter zijn de lengte van 34,5 meter en een breedte van 8,70 meter waarbij het schip onder de 400 GT blijft en dus ook in Het Kanaal mag vissen. Van Duijn: ,,De nadruk zal op twinriggen liggen. Wij willen daarom een flink visruim voor een paar duizend kisten. We verlangen bovendien een wat sneller schip, voor als we met twinriggen ver weg in bijvoorbeeld de noord vissen. Met die ideeën zijn we met Bodewes en ontwerper Ove om tafel gegaan. Wil je snelheid, dan kom je uit op een wat slanker en langer schip. Dat zie je.’’

Innovatie

Opdrachtgever en hoofdaannemer spreken over een bijzonder en innovatief schip, waarbij de lieren voor de visvangst volledig elektrisch worden aangedreven. De opdracht voor de levering van deze lieren heeft Bodewes gegund aan de Visserij Coöperatie Urk (VCU) in samenwerking met Dromec Rhenen. Het zal de eerste kotter worden met elektrische flyshootlieren. Naast twee flyshootlieren en een lier voor het middengewicht (waarmee samen ook getwinrigd kan worden) levert de VCU ook een dubbele split-nettenrol (met vier onafhankelijke secties), twee elektrische hulplieren, de vangstverwerkingsinstallatie, de koeling en twee scherfijsmachines.

Van Duijn is niet over een nacht ijs gegaan. Hij oriënteert zich al enkele jaren op nieuwbouw. Heeft daarvoor ook werven in Spanje en Denemarken bezocht. Maar hij kiest uiteindelijk bewust voor Nederland en TB Shipyards. ,,Hier zit scheepsbouwkennis en we weten zeker dat het schip op tijd geleverd wordt. Ik vind dat ze in Harlingen mooi werk leveren. Hun Surinaamse casco’s voor Luyt zien er keurig uit. Bodewes heeft heel veel ervaring en een goede reputatie in de scheepsbouw. Er is absoluut vertrouwen. Ook omdat er veel met Urker spullen van de VCU gewerkt wordt. Natuurlijk is het ook een feest om op ieder moment in de auto te kunnen stappen en met eigen ogen te zien hoe het schip gebouwd wordt. We willen iets bijzonders, het nieuwste van het nieuwste. Dan moet je met alle partijen goed kunnen samenwerken. Kortom, elkaar in de ogen kunnen kijken en dezelfde taal spreken’’, aldus Van Duijn.

Thecla Bodewes is trots op het innovatieve karakter en ziet de Katwijker/Britse nieuwbouwer als een doorbraak voor haar werf in de visserijwereld. ,,Daar waar zelfs de meest innovatieve kotters nog varen met hydraulische lieren zal deze kotter gaan varen met elektrisch aangedreven vistuiglieren. Er komt genoeg vermogen aan boord, en door over te stappen op elektrische aandrijving voor de lieren voorkom je uitgebreide hydrauliekinstallaties en het gevaar voor olielekkage in de visverwerkingsruimte. Verder is door Vestværftet veel aandacht besteed aan de vorm van het onderwaterschip, waardoor het schip met weinig brandstofverbruik hoge snelheden kan halen. Tot vorige week is er nog aan het onderwaterschip gewerkt om het super te optimaliseren. We werken met ervaren partijen uit de visserijwereld samen. Niet alleen met Ove, maar ook met Gaastmeer voor de constructietekeningen. Dit schip is straks echt een Nederlands product waar we met z’n allen trots op kunnen zijn.’’

Deze maand leverde de werf in Harlingen twee kottercasco’s, voor de Surinaamse rederij Marissa Fisheries, aan de firma Luyt in Den Oever.

Thecla Bodewes

,,Onze werf in Harlingen is natuurlijk heel geschikt voor de visserij. Uiteraard plegen we daarvoor acquisitie in de vissersplaatsen. We hebben al langer veel contacten in Urk. Ons kent ons in de visserij, en zo zijn we een jaar geleden in contact met de familie Van Duijn gekomen’’, vertelt Thecla Bodewes. Ooit gaf zij leiding aan een reorganisatie bij de toenmalige Urker scheepswerf Metz. Thecla is de zevende generatie in de scheepsbouwfamilie Bodewes uit Hoogezand en werd in 2011 uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar. Voor haar begon het op de familiewerf van opa in Hasselt. Daarna werd De Kaap in Meppel overgenomen, vervolgens Volharding in Harlingen en tot slot Peters in Kampen. De vier werven van TB Shipyards hebben 120 vaste medewerkers in dienst, die flexibel over de locaties ingezet kunnen worden. Met uitzendkrachten kan in piekweken het aantal arbeidskrachten wel het dubbele zijn.