Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Crabber E 1 ‘Nicholai of Ladram’ niet zonder volle leeftank de haven uit

Tot bij de Scillys achter de krabben aan

DEN OEVER/EXETER – Veilig en wel arriveerde de nieuwe crabber E 1 ‘Nicholai of Ladram’ begin deze maand in de haven van Brixham. Het door Luyt in Den Oever afgebouwde schip is de eerste nieuwbouwer in decennia voor de bekende Britse kotterrederij Waterdance en de eerste voor de visserij op krabben en kreeften.

De E 1 was het afgelopen half jaar een opvallend schip op en in de haven van Den Oever; plomp en breed, als ‘vivier crabber’ helemaal ingericht voor de visserij op krabben en kreeften en meestal sterk achterover hellend door de gewichtsverdeling als de leeftank leeg was.

Foto: Flying Focus - Ondanks dat de E 1 niet echt gestroomlijnd is te noemen kan het schip een snelheid van 8-9 knopen halen.Foto: Flying Focus - Ondanks dat de E 1 niet echt gestroomlijnd is te noemen kan het schip een snelheid van 8-9 knopen halen.

Schipper op de ‘Nicholai’ of Ladram is de 44-jarige Richard Caroll, die de scepter zwaait over een ploeg van zes opvarenden, allen afkomstig uit Letland. Nog op de haven van Den Oever vertelt Caroll dat de E 1 opereert vanuit men name Brixham en soms Newlyn en in grofweg vier visgebieden in het westelijke Kanaal actief is, tot zo ver als de Scilly Eilanden, westelijk van Lands End. Er worden achter elkaar trips gemaakt van zes nachten, waarna er steeds een opvarende een reisje thuis is.

Caroll: ,,We vissen met 48 ‘strings’, en aan elke string zijn honderd potten bevestigd. Als we ze boven water halen met behulp van de slave hauler (powerblock, red.) gaat de vangst er uit, gaat er nieuw aas in, meestal rog, poon of haai, en gaan ze weer te water.’’ Van de schaaldieren die aan boord komen worden de pezen doorgeknipt, zodat ze elkaar in de leeftank niet te grazen kunnen nemen.

Die leeftank is gevuld met 45 kuub water. Als de E 1 is aangemeerd om te lossen wordt dit water eerst weggepompt, waarna de kreeften en krabben uit de leeftank aan de wal gezet kunnen worden. Voor elke afvaart wordt er weer vers water in de leeftank gepompt. ,,We varen dus nooit met een lege tank de haven uit’’, benadrukt Caroll. In de grote leeftank kan ruim 22 ton aan schaaldieren. De ‘vivier pompen’ (van Desmi) zorgen ervoor dat het water tot zes keer per uur ververst kan worden.

Schipper Richard Caroll: ,,De prijzen zijn goed.’’Schipper Richard Caroll: ,,De prijzen zijn goed.’’

In het westelijk deel van de county Cornwall zijn volgens Caroll tientallen crabbers actief, waarvan zeker 20 vanuit Newlyn en Brixham. De vangsten liggen op zo’n 15 tot 20 ton per trip. ,,Er is veel vraag naar, want de prijzen zijn momenteel goed’’, weet hij te melden. Voor Waterdance is de E 1 de eerste crabber. Recentelijk is wel een oudere crabber aangekocht, maar deze is nog niet in de vaart.

Caterpillar

De Britse E 1 is een vrijwel geheel Nederlands product. Ook het casco is in Nederland gebouwd, bij IBIS. Het door Ian Paton ontworpen vaartuig meet 52,8 ton en heeft een lengte over alles van 14,99 meter. Hierdoor valt het schip buiten classificatie en hoeft het ook niet aan bepaalde bemanningseisen te voldoen. Om bij die beperkte lengte toch een zo groot mogelijke tank te kunnen plaatsen is de E 1 met 7,00 meter opvallend breed. De holte, van kielbalk tot maindeck, is 3,65 meter.

Zo mooi kunnen ze het niet bij ons in Engeland...’Zo mooi kunnen ze het niet bij ons in Engeland...’

Het ‘klompje’ gaat tot een snelheid van 9 knopen, dankzij een Caterpillar C18 van 300 pk bij 1.500 toeren, een keerkoppeling van Reintjes (WAF274L, met een reductie van 7.04:1) en een vijfblads nikkel/aluminium loopschroef van 1.800 mm van Promarin. Als hulpsets staan in de machinekamer twee Caterpillar C4.4 generatorsets opgesteld (110kVa, 440 Volt en 50Hz).

Foto: Marco Numeijer/Luyt - Op de boeg van de E 1 de schipper en zijn bijna complete ploeg Letse opvarenden bij vertrek uit Den Oever.Foto: Marco Numeijer/Luyt - Op de boeg van de E 1 de schipper en zijn bijna complete ploeg Letse opvarenden bij vertrek uit Den Oever.

Naast Luyt zelf heeft een aantal plaatselijke bedrijven een belangrijke bijdrage geleverd aan de bouw van de E 1, zoals Schrier (interieur en betimmering, inclusief isolatie van het 9 kubieke meter grote aasruim), Polar (koeling) en De Greef (sanitair). ESU op Urk was verantwoordelijk voor de elektrische installatie en Couperus voor de hydrauliek aan boord. Het schilderwerk werd gedaan door Den Breejen. Echt Brits zijn het powerblock (Britannia) en de nautische apparatuur in de brug (Echomaster Marine).

Relatie

De E in E 1 staat voor Exeter, dat geen visserijhaven is maar waar wel het hoofdkwartier van de Britse Greendale Group gevestigd is, waar de rederij Waterdance weer deel van uitmaakt. Waterdance heeft ruim 100 bemanningsleden voor de vloot in dienst en 15 man voor het werk aan de wal. Per eind deze maand heeft Waterdance Martyn Youell aangesteld als visserij- en quotamanager. Youell komt van de Britse overheidsorganisatie MMO (Marine Management Organisation). Dat is handig, want ook de Britse visserij kent tal van uitdagingen. Hij krijgt het sowieso druk bij de rederij, dat momenteel met een vloot van 22 schepen de vismarkten van Newlyn en Brix- ham vrijwel dagelijks voorziet van verse vis.

Hoofdmotor en hulpmotoren in de machinekamer: allemaal Caterpillar.Hoofdmotor en hulpmotoren in de machinekamer: allemaal Caterpillar.

Waterdance heeft een bijzonder goede relatie met Luyt. Regelmatig komen vissersschepen van de Waterdance-vloot naar Den Oever voor een grote beurt. De rederij heeft bokkers, staandwantschepen, scallopers en met de E 1 nu dus ook een crabber in de vaart.

De leeftank van de E 1 voor de schaaldiervangst. Er moet eerst 45 ton water in voordat het schip kan gaan varen.De leeftank van de E 1 voor de schaaldiervangst. Er moet eerst 45 ton water in voordat het schip kan gaan varen.

De E 1 was de eerste ‘nieuwbouw in staal’ voor Waterdance in zeker twintig jaar. Dat er in het Verenigd Koninkrijk met de aankomende en ook door Luyt gebouwde WD 3 ‘Georgina of Ladram’ een 30 meter nieuwe bokker in de vaart komt, is voor het hele land een grote bijzonderheid. Deze WD 3 staat momenteel voor afbouw bij de werkplaatsen van Luyt op de kant.