Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Sumwing vist met storm beter

Eerste sumwing voor Eurokotter

URK/STELLENDAM – De TX 33 ´Maarten Cornelis´ wordt de eerste Eurokotter die met de sumwing gaat vissen. De belangstelling in de boomkorvloot voor dit innovatieve zweefplatvistuig neemt gestaag toe.

Uitvinder Harmen Klein Woolthuis (HFK Engineering) en schipper Jaap van der Vis van de TX 36 hielden de afgelopen weken presentaties op Urk en in Stellendam. ,,Het vist super. En hij is loeisterk´´, zegt Van der Vis, die inmiddels een half jaar succesvol met de sumwing vist. In de stenen, over pijpen en in de punten. In december is de TX 38 als tweede kotter met de sumwing uitgevaren, de TX 29 en TX 94 volgen binnenkort. De TX 36 heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 24 ton per week.

Op de camerabeelden vanaf het tuig van de TX 36 is te zien dat de neus van de sumwing heel licht over de zeebodem gaat en dat de vleugel daarvan vrij blijft. De nieuwste versie van de sumwing heeft geen zijplaatjes meer, en om te voorkomen dat vis aan de zijkant ontsnapt zijn een soort bretels toegepast.

Vol overtuiging zeggen Klein Woolthuis en de Texelse ervaringsdeskundige Van der Vis dat de sumwing met storm beter vist dan een boomkortuig. ,,Want dit tuig kan door de constructie niet los van de grond komen, in tegenstelling tot een boomkor die door z´n gewicht aan de grond moet blijven´´, aldus Klein Woolthuis. De TX 36 is van plan komende zomer de sumwing met de pulskor te combineren.

Antwoorden op de hamvragen: Met de sumwing wordt wekelijks zeker 3 ton gasolie bespaard, wat zelfs bij een lage prijs van 30 eurocent meer dan 40.000 euro brandstofkosten per jaar scheelt. Bij 50 eurocent is dat 70.000 euro. De kostprijs voor een set is 52.000 euro, nu bij Machinebedrijf Bal in Heteren. HFK heeft ook aan een licentie verstrekt aan Maaskant (in combinatie met Constructiebedrijf Van Wijk) om de sumwing te mogen produceren, en Klein Woolthuis is daarover eveneens in gesprek met de TCD in Urk.

Nog een juridische wetenswaardigheid. De sumwing is volgens de wet- en regelgeving nadrukkelijk een ander tuig dan de boomkor. Want in de beschrijving van de boomkor staat dat hierbij het net opengehouden wordt door een boom met aan weerszijden sloffen. De sumwing heeft geen sloffen.

Voor Maarten Drijver van de TX 33 is het eerste 4,5 meter sumwing-tuig besteld. De Eurokotter gaat deze volgende maand eerst testen, waarna een tweede sumwing besteld wordt.

Eerste sumwing voor EurokotterEerste sumwing voor EurokotterSTELLENDAM - Heel veel praktijkgerichte vragen werden op Harmen Klein Woolthuis en Jaap van der Vis afgevuurd tijdens de presentatie afgelopen zaterdag in de afgeladen mijnzaal in Stellendam. Eerlijk gezegd hadden zij daar niet in die mate op gerekend. Diverse Goereese schippers volgen de ontwikkelingen op de TX 36 nauwlettend, maar opdrachten voor aanschaf zijn vooralsnog niet geplaatst. Het gewicht van een sumwing bedraagt drie ton, de levertijd is vier à vijf weken.