Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Louwe Post legt kiel voor nieuwbouw

Smart fishing is de toekomst...

URK – Weforsea Shipping (vrij vertaald: ‘Wij voorzien schepen’) heeft de Z 300
als testkotter volgezet met sensoren. Real-time komt in het datacenter op Urk
een stroom aan informatie vanaf zee binnen. Die kunnen gekoppeld worden aan financiële data. Met als doel: een dashboard voor vissers te ontwikkelen om slimmer – lees: rendabeler - te vissen. Smart Fishing is de toekomst, zegt directeur Louwe Post. Om dat desnoods zelf te bewijzen tekende hij eind vorig jaar een contract voor de kiellegging van een nieuwe UK 173 ‘Fish Hunter’.

Wie bij Post Consultancy aan het Marsdiep op het Urker industrieterrein even doorloopt kijkt zijn of haar ogen uit. Louwe Post heeft afgelopen jaar aan de achterkant van zijn bedrijf een grote verbouwing laten uitvoeren. Spectaculair is de nieuwe datacenterroom. Achter hun brede computerschermen zitten de jonge ict-specialisten Niels Post en Joery Oost. Over hun computerschermen hebben ze zicht op een metersgroot beeldscherm met informatie vanaf de Z 300, die per satelliet op het datacenter binnenkomt en in de cloud wordt opgeslagen. Je ziet intussen de Z 300 in Het Kanaal met de flyshoot vissen, met de vangstresultaten per trek die dag en ook door het jaar heen vanuit Boulogne, Hartlepool, IJmuiden en Oostende. De vislocatie, watertemperatuur, waterdiepte, bodemgesteldheid, actuele weergegevens vanaf de kotter (windkracht en windrichting), de golfhoogte en het zoutgehalte en de hoeveelheid plankton plus data over getij en stroom komen zichtbaar op het scherm. Omdat Louwe Post ook zaakvoerder is van de Z 300 kan hij er visprijzen, besommingsgegevens en onkosten aan koppelen. Daarnaast stroomt dankzij sensoren in de machinekamer technische informatie binnen - temperatuur van de motor, motordrukken, viscositeit en kwaliteit van de olie en brandstofverbruik - vooral van belang om slim onderhoud te plannen en zo schadeposten te voorkomen. En met een torsiemeter op de schroefas, waardoor zichtbaar wordt hoeveel stuwkracht er uit de schroef komt, kan de visserman ook zijn voordeel halen, helemaal als er iets mis dreigt te gaan.

Data-gestuurd vissen; Louwe Post is overtuigd van het nut én de noodzaak daarvan, de sleutel om zo duurzaam mogelijk te vissen. Elke trek/visreis krijgt een score – tussen de min 200 en plus 200 procent – op basis waarvan bijgestuurd zou kunnen worden. ,,Met het dashboard dat nu nog volop in de ontwikkelfase is en we straks modulair in de markt willen zetten kun je allerlei verbanden zoeken, op termijn ontwikkelingen zien en trends analyseren. Dat moet antwoord geven op de vragen: hoe en wanneer heb ik de laagste kostprijs om een kilo vis te vangen, en dus: waar en wanneer kan ik hoe het beste vissen? De weegschaal in de brug is bijvoorbeeld gekoppeld aan de vispositie. Het dashboard werkt op basis van artificial intelligence oftewel machinelearning, dat wil zeggen: kunstmatige intelligentie dat zichzelf steeds verbetert, met een steeds beter voorspellend vermogen. De reder aan de wal of schipper in de brug kan via computerinstellingen desgewenst whatsapp-alerts ontvangen. Alle data is en blijft trouwens van de reder alleen.’’

Na de Z 300 wordt de UK 5 de tweede testkotter voor het dashboard. Dit vaartuig schakelt over op outriggen en krijgt sensoren op de netten. ,,Daarmee kunnen we zien wanneer tijdens de lange trek de meeste vis gevangen wordt en zo de vistechniek doorontwikkelen. Het is heus geen hogere wiskunde waar we hier mee bezig zijn! De focus van het dashboard is de visserij, maar we gaan het ook inrichten voor de binnenvaart. Ook in de binnenvaart ben ik zeven jaar schipper geweest.’’

Post hoort om zich heen sceptische geluiden over de toekomst van smart fishing. Het heeft de oud-visserman aan het denken gezet. Hij is overtuigd van de voordelen. En daarom heeft hij zelf plannen ontwikkeld om desnoods zelf weer een eigen kotter in de vaart te brengen. Met het nummer UK 173, de grote bokker waarop Post in de jaren tachtig als jonge kok bij zijn oom Louw aan boord begon, en waarvan hij later samen met de familie Van Slooten mede-eigenaar werd toen deze onder Noorse vlag en de naam ‘Fish Hunter’ voer. In december werd de kiel alvast gelegd bij Hoekman Shipbuilding en ging Post bij de ondertekening op de foto met scheepsbouwer Klaas Hoekman. ,,Stiekem is dat altijd een droom van me gebleven. Ik wil het graag bewijzen dat er efficiënter, rendabeler en duurzamer gevist kan worden op basis van slimme data.’’

Zonen
Louwe Post (49) heeft bij zijn bedrijven Post Consultancy, Weforsea Crowdfunding en Weforsea Shipping BV 14 personen op de loonlijst staan. Data-engineer Niels is de middelste zoon van Louwe. Zijn oudste zoon Gerrit is ook in dienst bij Post Consultancy, maar veel meer thuis in de cijfers van de bedrijven Post Consultancy en Weforsea Crowdfunding. Jongste zoon Hessel wordt visserman en gaat stagelopen op de UK 225, een modern MVD- twinriggertype.

 

 

Ondertekening van de kiellegging met Klaas Hoekman van Hoekman Shipbuilding.