Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
ZK 5 van Harrold Broere ter visserij

‘Simpel en sterk werkschip’

HARLINGEN – Zoutkamper Harrold Broere kon deze week eindelijk gaan vissen met de nieuwe garnalenkotter ZK 5 ‘Klaas sr’, z’n eerste nieuwbouwer.

Harrold Broere (35) is visserman vanaf z’n 18de. Eerst op de ZK 13 en de ZK 92 (waar broer Michiel nu mee vaart) en vervolgens op de ZK 5 ‘Ora et Labora’. Laatstgenoemde kotter, van bouwjaar 1964, is verkocht en vorige maand door nieuwe eigenaar Egbert Korf vernummerd in UK 123.

Terwijl vast bemanningslid Kevin Hoeksema (28) nog tot begin dit jaar met de oude ZK 5 heeft gevaren, is Broere het afgelopen jaar met de afbouw van zijn nieuwe ZK 5 bezig geweest. Bij de opdracht had hij een belangrijke wens: een simpel en sterk werkschip. ,,En dat is het ook geworden’’, zegt Broere, terwijl hij een paar stevige tikken op het staalwerk geeft. Bouwbegeleider Herbert Westerwal van Westcoasting zei over het ontwerp van Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen ook al ‘Niet teveel poespas en terug naar de basis’.

Nautische apparatuur van Radio Holland in de brug van de ZK 5.Nautische apparatuur van Radio Holland in de brug van de ZK 5.

De garnalenkotter is afgebouwd bij SRF in Harlingen, tevens hoofdaannemer. Broere en Hoeksema hebben zelf vooral veel gedaan aan de vangstverwerker aan dek. Apparatuur werd betrokken van onder meer de TDL op Lauwersoog (bakken) en De Boer RVS en uit China, en op basis daarvan werd zelf het dek ingedeeld en de installatie opgesteld en aangesloten. Alles is zodanig opgesteld dat er makkelijk om de garnalenverwerkingslijn heen gelopen kan worden.

De laatste loodjes voor de kant bij hoofdaannemer SRF te Harlingen.De laatste loodjes voor de kant bij hoofdaannemer SRF te Harlingen.

Geluiddicht

De ZK 5 heeft een lengte over alles van 19,99 meter, een breedte over het spant van 5,80 meter, een holte midscheeps van 2,60 en een diepgang van 2,00 meter. Het casco is gebouwd bij de Groninger scheepswerf Pattje Waterhuizen. De voortstuwing gebeurt door een Volvo Penta D13MH van 221 kW, die via een ZF W350-1 keerkoppeling (reductie 6.04:1) een Promarin vijfbladsschroef aandrijft, met een diameter van 1.400 mm. Deze draait in een Promarin straalbuis van 1.412 mm. In de machinekamer staan twee hulpsets opgesteld; een van 60 kVA met een JCB-motor en een van 30 kVA met een Mitsubishi. Broere wijst op de zwarte geluiddichte kasten om de sets. ,,Je hoort bijna niks.’’ Voor het elektrisch systeem was Piet Brouwer verantwoordelijk en voor het hydraulisch systeem Couperus.

De machinekamer met groen Volvo-accent, en rechts een geluidsarme zwarte kast om een hulpset.De machinekamer met groen Volvo-accent, en rechts een geluidsarme zwarte kast om een hulpset.

Aan de ZK 5 werkten voor zover bekend verder mee: ADS Van Stigt (keerkoppeling), Teerenstra (schilderwerk), Polar (koeling visruim), Brafe Isolatie en Techniek (isolatie), Van Breejen Groep (stralen), Radio Holland (nautische apparatuur), Ratering Isolatie (isolatie), HR Piping (leidingwerk), CIV Den Oever (tuigen en netten) en Gebr. Sluyter (verzekering).

De vangstverwerker op dek werd eigenhandig samengesteld en geïnstalleerd.De vangstverwerker op dek werd eigenhandig samengesteld en geïnstalleerd.

Overgedragen

De oplevering van de nieuwe ZK 5, de eerste nieuwbouwer voor Broere, is veel later dan gepland door diverse vertragingen, in de hele keten van cascobouw tot en met toeleveranciers. Vorige week vrijdag waren de laatste goedkeuringen van ILenT een feit, en begin deze week kwamen ‘de papieren’.

Degelijk is het sleutelwoord op de nieuwe garnalenkotter ZK 5.Degelijk is het sleutelwoord op de nieuwe garnalenkotter ZK 5.

Dinsdagmiddag werd de garnalenkotter door de werf overgedragen aan Broere en was er bij SRF een bescheiden feestje met ‘haring en bier’ voor met name de toeleveranciers. Woensdag konden Broere en Hoeksema dan eindelijk gaan vissen.