Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Handel heeft de voorraad maatjes al binnen

Scheveningen viert Hollandse Nieuwe 2017

Vlaggetjesdag Scheveningen lijkt uit te groeien tot een meerdaags evenement. Vrijdag waren er al de traditionele vaartocht van oud-vissers, die dit jaar de voormalige haringlogger ‘Aurora-G’ binnenhaalden, het aanbieden van de Burgemeestersharing aan de nieuwe Haagse burgemeester Paulien Krikke, de aanzet tot wat moet uitgroeien tot ‘de grootste haringparty van Nederland’ en een zeer succesvolle ‘sing along’.

Zaterdag moest Krikke opnieuw opdraven om de 70ste editie van Vlaggetjesdag Scheveningen officieel te openen. Zij noemde het haringevenement ‘een eerbetoon aan alle mannen en vrouwen die in de vis werkzaam zijn’.

En van die visbedrijvigheid was op Scheveningen op die stralende zaterdag nog veel te merken. Een aantal vriestrawlers torende imposant boven de menigte op de kade uit, en een flinke vloot van met name Jaczon-kotters lag voor de afslag. Vorige week is een recordhoeveelheid vis aangevoerd voor de afslag van Scheveningen: 371 ton. De geur van haven, van vis en met name haring dreef over het podium waar alle officiële plichtplegingen werden verricht.

De Scheveningse Vishandel Yilles prominent aanwezig aan de Vissershaven, met op de achtergrond de hekgalgen van de vriestrawlers SCH 24, PH 110 en PH 2200 die nog stil liggen. De groei van het aantal viswinkels in Nederland is ongekend; van 650 naar 875 in tien jaar tijd. Bewuster eten, een verschuiving naar meer verse vis ten koste van diepvries en veel mensen van niet-Nederlandse afkomst (met name in de grote steden) die meer vis eten dan autochtone Nederlanders worden genoemd als oorzaken van de opvallende groeicijfers. In België nam het aantal gespecialiseerde viswinkels in de laatste 15 jaar juist met een derde af. De Belgische supermarkten zijn echter, veel meer dan die in Nederland, helemaal ingericht voor de verkoop van een groot assortiment verse vis.De Scheveningse Vishandel Yilles prominent aanwezig aan de Vissershaven, met op de achtergrond de hekgalgen van de vriestrawlers SCH 24, PH 110 en PH 2200 die nog stil liggen. De groei van het ... Gerbrand Voerman nam hier als voorzitter van Stichting Vlaggetjesdag de honneurs waar. Begin deze week kon hij melden dat de Nederlandse haringhandel de voorraad voor dit jaar al bijna binnen heeft. Zeker in Noorwegen is de productie heel voorspoedig verlopen en zullen de Nederlandse handelaren al gaan opbreken. Voerman verwacht dat de aanvoer en productie in Denemarken eind volgende week ook afgesloten zullen worden. Het perfecte weer voor het eten van haring heeft zich na Vlaggetjesdag helaas niet voortgezet: het is de hele week te warm geweest.

‘We popelen’

SCH 236 ‘Noordster’SCH 236 ‘Noordster’ De Stichting ‘SCH 236 Noordster terug op Scheveningen’ is sinds afgelopen woensdag officieel eigenaar van de ‘Aurora-G’, de voormalige haringlogger van bouwjaar 1950 die vanaf 1978 door Rederij Groen is ingezet als sportvisserijvaartuig en tot begin dit jaar voer als offshorevaartuig. Tijdens Vlaggetjesdag werd het schip al symbolisch overgedragen door reder Henk Groen aan de stichting. Onder deskundige leiding van scheepsbouwer Nico Buis zal de ‘Aurora-G’ het komend jaar omgebouwd gaan worden tot museumschip. ,,We staan te popelen’’, zegt stichtingsvoorzitter Henk Grootveld. Om alvast de smaak te pakken te krijgen is het schip in Stellendam al in de kleuren van vroeger geschilderd. ,,Wij danken Maaskant en Jotun voor deze sponsoring!’’

De vrijdag voor Vlaggetjesdag kwam de ‘Aurora-G’ overvaren van Stellendam naar Scheveningen, en werd daarbij tegemoet gevaren door Scheveningse oud-vissers die hun jaarlijkse vaartochtje met de ‘Fortuna’ en de ‘Estrella’ beleefden. Grootveld: ,,Alle zeelui aan boord hadden tranen in de ogen.’’

Vanuit de verte lijkt het al heel wat, maar er moet volgens Grootveld ontzettend veel gebeuren om het schip weer om te bouwen tot de haringlogger zoals die 67 jaar geleden in de vaart kwam. ,,De masten moeten er af, evenals de opbouw, de voorbak is te lang, brug en campagnedek moeten veranderd en er moet heel veel moderne apparatuur van boord.’’ Het oorspronkelijke tonnenruim wordt ontvangstruimte/bar, met een tentoonstelling over de haringvisserij van vroeger. Hier zal ook de beroemde visserijfilm ‘Schot te boord’ vertoond worden, gefilmd op de …….. SCH 236 ‘Noordster’.