Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Na bijna vier maanden weer naar zee

SC 31 ‘feitelijk weer een nieuwe kotter’

URK – De eerste week van april kwam de SC 31 ‘Dr. Maarten Luther’ in de Urker haven. De laatste week van juli werd deze verlaten. Van buiten is er weinig veranderd, alleen de brug is wat groter geworden, maar van binnen is de Duitse pulskotter van de familie Bakker bijna compleet vernieuwd.

Twee jaar hebben vader Johannes en zijn zonen Maarten, Lub en Hein nagedacht over de toekomst met hun 39 meter grote kotter, gebouwd in 1985 als UK 63 en in 2001 overgenomen en omgevlagd. Ja, de optie voor vervanging en verjonging is ook overwogen. ,,Maar we weten nu precies wat we hebben. Bovendien moet je dan ook weer omvlaggen en dat loopt ook in de papieren. En dus hebben we welbewust gekozen voor een grote refit. We hebben nu feitelijk weer een nieuwe kotter’’, vertelt Hein (30), de jongste van de drie gebroeders en de regelneef aan boord.

De brug is als van een nieuwe kotter.De brug is als van een nieuwe kotter.De laatste week op Urk moesten Caterpillar en Bruinhof Marine Service nog langs komen voor de hoofdmotor en keerkoppeling, ESU voor aansluiting van de alarmkasten en Henk Ratering om onder de bak en visruim polyurea te coaten. Bakker heeft dit relatief nieuwe materiaal zonder rek en krimp aan boord van collega’s gezien en werd enthousiast. In het achterhalletje van de dichtkonter is gewoon polyester gespoten.

De opvallendste vernieuwing betreft de brug. Die is compleet uitgebroken en voorzien van een cockpit in het dak. De jonge vaklui van Comint hebben zich uitgeleefd. ,,Wij wilden wat moois, en dat is het ook geworden. Je kan zien dat die gasten ervaring hebben in de jachtbouw. Je ziet geen plinten, en waar dat kon is met rondingen gewerkt. Ook de kombuis is door Comint vernieuwd. Er is over de schotten heen geplakt.’’

De nautische apparatuur is door De Boer Marine uitgebreid met een nieuwe Furuno 217-radar, Simrad-piloot, marifoons plus cameraystemen in de machinekamer en op het achterdek om de pulslieren vanuit de stuurstoel in de gaten te kunnen houden.

Kijkje in het visruim.Kijkje in het visruim.Hoekman Shipbuilding kreeg de regie over de machinekamer, en nam ESU voor het elektrisch in de arm. Bakker Sliedrecht zorgde voor een nieuwe boegschroefmotor, liermotor en generatoren en DSE leverde twee Mitsubishi 6D24TC motoren voor de hulpsets. De hele machinekamer is overhaald. Alleen hoofdmotor, keerkoppeling en koel- en ijsmotoren zijn blijven staan. De rest is allemaal vernieuwd en/of gereviseerd: leidingen, kabels, compressors, pompen enzovoort. Boge uit Amersfoort leverde twee nieuwe startluchtcompressoren. Ook SB Installatietechniek, Onderdelen Service Urk en Ten Napel Brandbeveiliging leverden hier hun bijdragen.

Voor het ijzerwerk namen de gebroeders Bakker de firma Noordover in de arm. De stortbakken moesten worden uitgebrand en een nieuwe dek- en grondplaat worden ingelast. Noordover maakte ook de brug groter voor de cockpit. Timmerbedrijf L. Post & Zn. werd ingeschakeld voor het werk onder de bak, het visruim en het achterschip. Cees Bakker deed het schilderwerk, Straalbedrijf Flevoland deed al het straalwerk (gieken, masten, blokken, vistuigen), Brouwer Woninginrichting de interieurverzorging en de VCU zorgde voor een nieuwe rvs-knikstag plus tuigage.

Tekort tarbot

Van links naar rechts Otto van Veen, Hein Bakker, Johannes Bakker, Lub Bakker en Wouter de Vries. Maarten Bakker en Teun Hakvoort ontbreken op de foto.Van links naar rechts Otto van Veen, Hein Bakker, Johannes Bakker, Lub Bakker en Wouter de Vries. Maarten Bakker en Teun Hakvoort ontbreken op de foto.De bemanning popelde vorige week om weer naar zee te gaan. Visvangsten en visprijzen zijn goed. De SC 31 vist naar tevredenheid onder Duitse vlag. Hein Bakker zit in de Raad van Toezicht van de genosschenschaft Elsfleth, waar oom Hendrik Romkes voorzitter van is. Eén van de weinige minpunten is de krapte van het tarbotquotum. Duitsland heeft daar tekort aan. Slechts 8 procent van de (platvis)vangst mag uit tarbot bestaan.