Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Bokker Z 296 verbouwd tot twinrigger/flyshooter

Ruimte maken aan dek

STELLENDAM – De Z 296 ‘Mooie Meid’ heeft de afgelopen maanden in Stellendam onder het mes gelegen. Onder regie van Maaskant is de Belgische bokker van Siereveld in die tijd getransformeerd tot twinrigger/flyshooter.

De Z 296 van BVBA Rederij Zeejager kwam in 2000 in de vaart voor de familie Casier. Hoofdaannemer bij de (af)bouw van de 37,80 meter lange en 8,50 meter brede boomkorkotter was Hoekman uit Urk. Een kleine tien jaar geleden nam Siereveld de kotter over uit een faillissement. Om met het schip te kunnen twinriggen en flyshooten was een grote verbouwing noodzakelijk, en daarvoor kwam de kotter afgelopen zomer naar Maaskant Shipyards Stellendam.

Om de twee flyshootlieren en de twee nettenrollen, inclusief fundaties en hydrauliekleidingen, te kunnen plaatsen op respectievelijk het voordek en het achterdek moesten tal van aanpassingen worden gedaan. Door de schippershut korter en breder te maken kwam er extra ruimte op het achterdek voor de nettenrollen en nieuwe achtermast, en ruimte in de brug voor de bedieningspanelen. Op het voordek werd een groot deel van het houten dek verwijderd. Na alle noodzakelijke aanpassingen zijn brug, kombuis, messroom en visruim door IJtama opnieuw ingetimmerd en geïsoleerd. De deuren van de stuurhut zijn verplaatst, en tevens kwam er een loopbordes rond de brug. Alle aanpassingen voor de twinrig- en flyshootvisserij zijn demontabel, dus in principe zou de Z 296 ook weer terug kunnen vallen op de boomkorvisserij.

Foto: Ronald Ribbe - Het voordek van de Z 296, met de nieuwe flyshootlieren en de bijzondere vacuüm- H De twee toegangsdeuren naar de brug moesten verplaatst worden. pompinstallatie om de vis van het achterdek naar het voordek te transporteren.Foto: Ronald Ribbe - Het voordek van de Z 296, met de nieuwe flyshootlieren en de bijzondere vacuüm- H De twee toegangsdeuren naar de brug moesten verplaatst worden. pompinstallatie...

De VCU-TCD was verantwoordelijk voor de OSEY-flyshootlieren, de nettenrollen en de twee jumperlieren op de achtermast. Luteijn zorgde voor een nieuwe hydraulische installatie ten behoeve van de aandrijving. Daarvoor kwam er ook een nieuwe Mitsubishi-hulpmotor (via Padmos), ter vervanging van een bestaande Deutz-hulpmotor.

Bijzonder voor de kottervloot is dat er op de Z 296 gebruik wordt gemaakt van een vacuümvistransport- installatie, geïnstalleerd door AFAK Techniek. De netten worden op het achterdek gehaald. De vis wordt hier gelost in een visontvangst-tank en wordt door leidingen door een vacuümpompsysteem naar voren gezogen, om, zoals op de boomkorvloot gebruikelijk, onder de bak te kunnen worden verwerkt.

Ten behoeve van de stabiliteit zijn de boomkorgieken eraf gehaald (er kwamen twee lichtere vislosgieken voor in de plaats), en vanwege extra gewicht op het achterdek werd in het voorschip extra ballast gebracht. Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen, waarvan ook het oorspronkelijke ontwerp is, deed de nodige berekeningen en tekenwerk. Vorige week woensdag onderging de kotter een slingerproef. De vrijdag daarop vond een eerste proefvaart plaats op het Haringvliet. Afgelopen maandag was er weer een proefvaart.

Foto: Ronald Ribbe - De twee toegangsdeuren naar de brug moesten verplaatst worden.Foto: Ronald Ribbe - De twee toegangsdeuren naar de brug moesten verplaatst worden.

Dinsdag vertrok de kotter uit Stellendam naar zee, vanwege het tij binnendoor via de Nieuwe Waterweg. Woensdagochtend zouden de monteurs die nog aan boord waren afgezet worden in Vlissingen en zou de Z 296 aanvangen met de visserij.

Betrokken

Nog niet genoemde bedrijven die betrokken zijn bij de verbouwing: Maritiem Elektro Zeeland (elektrische installatie), Diesel Service Stellendam (overhaal motoren), Schavicast (stralen/ schilderen), Promac (nieuwe visruimkoeling), Verduijn Techniek (sorteerinstallatie onder de bak) en John P. de Wit (verzekering).