Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

SE 101 en DH 110

Refit van Visser-krabbenvissers bij Damen

DEN HELDER – Bij Damen Shipyards Den Helder hebben de afgelopen maanden twee Britse krabbenvissers een grote refit ondergaan. De SE 101 vist al weer enkele weken, de DH 110 is deze week vertrokken.

Beide schepen melden zich in het najaar van 2016 bij de werf voor een grote refit, waarbij volgens directeur Jelle Loosman in ieder geval een hermotorisering werd overeengekomen, waarop de belangrijkste componenten besteld konden worden. In januari dit jaar kwamen de schepen kort na elkaar voor de werf.

De SE 101 kreeg een nieuwe hoofdmotor en twee nieuwe hulpsets. Het hele pakket werd geleverd via Pon-CAT te Papendrecht. Daarnaast vond er onderhoud plaats aan alle scheepssystemen, werd de schroefas vernieuwd en werden staalreparaties uitgevoerd aan de voorpiek–drinkwatertank. De overwegend Letse bemanning schilderde zelf het vaartuig en assisteerde tijdens de refit.

Bij de refit van de DH 110 moest in zeer korte tijd ook de keerkoppeling worden vervangen, wat een forse aanpassing aan de machinekamerfundatie noodzakelijk maakte. De ZF-keerkoppeling (type W1800, met een reductie van 4,057:1 en inclusief pneumatische bediening en Centa elastische koppeling) werd geleverd door ADS Van Stigt. Naast de Kelvin hoofdmotor werden ook beide hulpmotoren vervangen. Het complete Mitsubishi-pakket van hoofd- en hulpmotoren werd geleverd via Padmos. Ook bij deze crabber werd de schroefas vernieuwd en een flinke staalreparatie aan de voorpiek-drinkwatertank uitgevoerd. In de loop van vorige week is met de DH 110 proefgevaren, waarna het schip vertrokken is naar Scrabster.

Aan beide refits werkten behalve eerder genoemde bedrijven mee: Piet Brouwer Elektrotechniek, De Flux, Plug & De Boer (aanpassing en reparatie beide schroeven), NRF (levering nieuwe bunkoelers) en Braspenning (straal- en schilderwerk).

Levende schaaldieren

De DH 11O is de afgelopen maanden bij Damen Shipyards Den Helder flink onder handen genomen. Ook het zusterschip SE 101 kreeg een refit.De DH 11O is de afgelopen maanden bij Damen Shipyards Den Helder flink onder handen genomen. Ook het zusterschip SE 101 kreeg een refit. In 1989 bouwde de toen nog Scheepswerf Visser BV geheten werf twee ‘60 feet’ krabbenvissers voor Britse opdrachtgevers: de SE 101 ‘Emma Jane’ voor Favis & Sons uit Salcombe en de DH 110 ‘King Fisher’ voor de gebroeders Browse uit Paignton. Beide plaatsen liggen in het graafschap Devon, in het zuiden van het Verenigd Koninkrijk.

Toen opereerden beide schepen nog in Het Kanaal, waar zij zo’n 800 tot 900 potten wegzetten op de zeebodem voor de vangst van krabben en kreeften. Na bijna 30 jaar zijn de schepen nog steeds van dezelfde eigenaren. De SE 101 opereert nog steeds in Het Kanaal, de DH 110 is enkele jaren geleden uitgeweken naar de haven van Scrabster, het noordelijkste puntje van Schotland.

Beide schepen zijn uitgerust met een leeftank van 45 kubieke meter, waarin vijf keer per uur door middel van twee grote pompen het zeewater wordt ververst. De krabben en kreeften worden eerst ‘verbonden’ over de scharen met elastiek (zodat ze elkaar niet kunnen verwonden of opeten) voordat ze in deze leeftanks worden gedropt. De schaaldieren worden altijd levend aangevoerd.

Na aanlanding vinden ze tegenwoordig ook hun weg naar restaurants in China (binnen 30 uur), waar traditioneel de restaurants in Frankrijk en Italië de trouwste afnemers waren.