Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Padmos scoort nieuwbouwopdrachten: UK 124 als eerste in een serie

Padmos-ontwerp valt in de smaak

STELLENDAM/URK – Rederij T. de Boer en Zn heeft Machinefabriek Padmos opdracht gegeven voor de nieuwbouw van een UK 124 ‘Luut Senior’. De kiellegging in Rotterdam is in februari en de oplevering van de bijna 25 meter lange multifunctionele kotter staat gepland voor januari 2020.

De gebroeders De Boer willen hun vloot vernieuwen. Zij hebben momenteel de flyshooters UK 224 (bouwjaar: 1997) en UK 112 (2006) en de Franse bordenvisser ‘Saint Nicolas’ (1992) in de vaart. De drie schepen vissen in het winterseizoen in Het Kanaal. Al die vaartuigen staan al wat langer te koop. Daarom is er ook een optie op vervolgopdrachten in een seriebouw. Van meerdere (Urker) zijden heeft Padmos overigens serieuze belangstelling voor een identiek schip.

Rederijwoordvoerder Wouter de Boer maakt er geen geheim van gecharmeerd te zijn van de diverse multipurpose MDV-types die Padmos momenteel voor Franse rekening bouwt. Met 24,95 bij 8,50 meter wordt de nieuwe UK 124 wel een paar meter langer en 70 centimeter breder dan de grootste nieuwe Fransen, maar kleiner dan de Urker lyshooters die De Boer nu in de vaart heeft. ,,We willen bewust niet uit de pas lopen’’, zegt De Boer.

Werfdirecteur Leon Padmos spreekt over een nieuw eigen ontwerp voor de Nederlandse, Franse, Engelse en Belgische markt. De Boer over een ‘veredelde Fransman’. De Urker kotter wordt uitgerust om te flyshooten in Het Kanaal en de Noordzee (net als nu), maar ook om te twinriggen in de Noordzee en met de quadrig op kreeftjes te kunnen vissen. Er komen vier aparte nettenrollen aan boord. Padmos is er geweldig mee in zijn nopjes dat het ontwerp met versies van ruim 19, bijna 22 en 25 meter zo goed in de smaak valt.

De UK 124 wordt uitgerust met een 749 kW hoofdmotor van het merk Mitsubishi die een schroef met een diameter van drie meter gaat aandrijven. ,,We willen zo energiezuinig mogelijk varen en vissen en dik onder de 10 ton gasolie per week blijven. Daarom hebben we zo’n relatief grote schroef’’, aldus De Boer.

Padmos is zeker anderhalf jaar in gesprek geweest met de familie De Boer. Afgelopen zomer gaven de partijen elkaar de hand met de afspraak eerst voorrang te verlenen aan verkoop. Dat duurt echter langer dan verwacht, om vaart te houden is nu besloten toch de handtekeningen te zetten. ,,Super, hartstikke blij natuurlijk’’, zegt Padmos over de Urker nieuwbouwopdracht.

FRANSE SCALLOPER/BOKKER

Ook vanuit Frankrijk scoorde Padmos weer een nieuwbouwopdracht, een eerste schelpenkotter waarmee ook gebokt kan worden. Deze 15,95 meter lange en 7 meter brede boot komt straks in de vaart als ‘Charles de Foucauld III’. Ook hier komt een Mitsubishi-hoofdmotor in de machinekamer (van 221 kW) voor aandrijving van een schroef van 2 meter. ,,Dit schip is speciaal ontwikkeld binnen de regelgeving voor de visserij op sint-jakobsschelpen in de Seinebaai, dat wil zeggen dat de lengte onder de zestien meter moet blijven’’, zegt Padmos over de bijzondere opdracht. Opdrachtgevers zijn vader Luc en zoon Mathieu Ramet uit het Franse Etaples sur mer.