Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Topklus in 18 weken geklaard, één van de grootste verbouwingen van Van Os

‘Ouwe BRU 24 weer een nieuwe BRU 24’

YERSEKE – Bij Scheepswerf Van Os in Yerseke is de modernisering van de mosselkotter BRU 24 ‘Leen Willem’ afgerond. In totaal 18 weken hadden de Zeeuwse hoofdaannemer en meer dan twintig onderaannemers nodig om de aanwinst naar de wensen van de nieuwe eigenaar Huub de Jonge uit Tholen af te stemmen.

Wat hebben jullie allemaal gedaan op de BRU 24? ,,We hebben van een ouwe BRU 24 uit 1989 een nieuwe Kooiman-boot gemaakt. Dit is een van de grootste verbouwingen die wij ooit hebben meegemaakt’’, vertelt werfdirecteur Bastiaan Rigter trots. Rigter was met genoegen aan boord tijdens het proefvissen op een kavel in het Gouwe Veer onder Zierikzee.

Tijdens de verbouwing is de pompkamer voorin nagenoeg geheel gestript. Zo werden onder andere een nieuwe vislier van Padmos, twee nieuwe Mitsubishi-generatoren (één met bestaande lierdiesel), een Kooiman-spudpaal en een nieuwe spoelpomp (Desmi) geplaatst. Aan dek is de inhoud van het voorruim vergroot met een 55 centimeter hoge den. Tevens zijn er hijsvoorzieningen gemaakt (mzi-davits) om het werken aan mosselinvangsystemen mogelijk te maken.

Door Martin en Marijn Geluk werd de betimmering opgeknapt en gemoderniseerd, waarbij tevens twee nieuwe airco-units zijn geplaatst.

Sea & Shore Foto: Sea & Shore – H Schipper Joost de Ronde in de gemoderniseerde brug. De voorconsole in het midden is vernieuwd. De nieuwe versie Sea & Shore liercontrollers zijn erin geïnstalleerd.Foto: Sea & Shore – H Schipper Joost de Ronde in de gemoderniseerde brug. De voorconsole in het midden is vernieuwd. De nieuwe versie Sea & Shore liercontrollers zijn erin ... In nauwe samenwerking met onderaannemers is de volledige elektrische en hydraulische installatie vervangen en gemoderniseerd door het team van Sea & Shore. De lessenaar in de stuurhut is aangepast aan de nieuwe lierbesturing en voorzien van nieuwe bedieningspanelen in de vorm van touchscreens. ,,Sea & Shore Electronics heeft met de werkzaamheden op de BRU 24 weer een topklus gehad’’, laat elektrotechneut Harro Melse uit Yerseke weten.

De pompkamer heeft een totale refit gehad, alles in het voorschip is geïntegreerd in de plc-besturing. Te denken valt aan de twee screens in het stuurhuis waarmee alle functies in het voorschip te bedienen en in te stellen zijn, zoals de aansturingen van de vislier (90 kW), de spoelpomp (132 kW), de hoofdhydrounit en een noodhydro-unit, de elektro/pneumatische lierbediening met ‘autovis’, de elektro/pneumatische bediening ten behoeve van de boegjet en diverse kleppen, de spudpaalaansturing (inclusief camera), de mosselspoelerij met nieuwe dekbediening, het bokken-uitzetsysteem, het lossysteem inclusief analoge standmeldingen en de mzi-lieren op het voor- en achterschip. De bemanning van de BRU 24 beschikt ook over radio-grafische afstandsbediening die multifunctioneel bruikbaar is.

Stuurhut Foto: Jan de Koning – H De opvarenden Jaco Vane (rechts) en kwekerszoon Willem de Jonge aan het werk bij de spoelerij.Foto: Jan de Koning – H De opvarenden Jaco Vane (rechts) en kwekerszoon Willem de Jonge aan het werk bij de spoelerij. In de stuurhut is de voorconsole in het midden vernieuwd. De nieuwe versie Sea & Shore-liercontrollers zijn hierin geplaatst. De basis voor dit concept waren de reeds geïnstalleerde controllers die omgebouwd konden worden naar de nieuwe versie. Verder zijn in de middenconsole de benodigde toerenregelingen voor de vislier en de spoelpomp en een 15 inch touchscreen verwerkt.

Mosselkweker Huub de Jonge is samen met de bemanning superpositief over het eindresultaat. ,,Dik tevreden zijn we met het prachtige resultaat. Alles is in orde. ‘We binne er blie mee’’’, benadrukt De Jonge.


‘Nieuwe’ BRU 24
Mosselkweker Huub de Jonge (TH 48) is de nieuwe eigenaar van de BRU 24, sinds hij eerder dit jaar een deel van de kweekbedrijven BRU 6/BRU 9/BRU 24 overnam. Bij die megatransactie was ook de uit 1989 daterende BRU 24 inbegrepen, destijds in Zwijndrecht als eerste ‘dichtkonter’ gebouwd voor rekening van de gebroeders Anton en Cees Hoogerheide.

Schipper Joost de Ronde, bootsman Jaco Vane en kwekerszoon Willem de Jonge (22) vormen de bemanning van de ‘nieuwe’ blauw geschilderde BRU 24. Het vaartuig met thuishaven Bruinisse staat in het Visserijregister geregistreerd als BRU 24 van Mosselbedrijf Eendracht BV in Tholen. De TH 48 is eigendom van Mosselbedrijf Gebr. De Jonge BV in Tholen.

Bedrijvenreeks
De bedrijven die samen met hoofdaannemer Scheepswerf Van Os aan de ingrijpende modernisering van de BRU 24 meewerkten zijn: Clean BV (conservering, gritstralen en hydrojetten), Geluk Scheepsbetimmering (diverse aanpassingen en uitbreidingen), Sea & Shore Electronics (complete elektrische installatie), Verhage Techniek (hydraulische installatie), Axcess (uitlaatdemper), Allflex Watersport (HDPE leidingwerk pompkamer), Centa (flexibele koppeling vislier), CF Techniek (opzuiveren schroefas en nieuwe zandringen), Desmi (spoelpomp), Dromec (elektrische lieren, mzi-davits en spudpaallier), Koster Verspaning (verspaningswerken), Meeuwsen (afsluiters, draaiwerk, snij- en zetwerk), NME (huiddiktemeting), Van Koeveringe (coaten spoelpomp), Novetec (ventilator en brandwerend rvs rooster), Oliehandel Steijn (schijven, staaldraden, sluitingen etc.) Oostdijk (wegtransporten), Padmos (vislier PLW 120-8 en ombouw bestaande diesel naar generatorset), Pekaar Plastics (drinkwatertank), Polson Rubber (afdichtingen), Pure Water (hydrofoorset UV-lamp en filter), Rossen (rvs staal- en snijwerk), Scheepswerf Gebroeders Kooiman (twee nieuwe roeren), Thermatras (isolatiematrassen uitlaten) en YES (Hatz havenset).