Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Seefischereibetrieb Hecht GmbH weer op volle sterkte met nieuwe SC 10 ‘Amrumbank’

Optimale benutting vangstrechten

URK/HARLINGEN – Hecht GmbH, de Duitse kotterrederij van de familie Snoek uit Urk, is weer op volle sterkte. Vorige maand kwam de nieuwe SC 10 ‘Amrumbank’ in de vaart. Daarmee is de rederij flexibeler dan ooit.

Vrijdagavond laat. De SC 10 loopt de haven van Harlingen binnen. Het lossen van de vangst wordt uitbesteed aan de Urker losploeg. De bemanning moet nog wel even aan de bak. Schipper Albert Zwaan bedient de lieren vanuit de brug, zijn zwager machinist Hein Jan Bakker neemt samen met VCU-chauffeur Jan de Boer de leiding op de kant.

Jarenlang viste Hecht GmbH met vier Eurokotters onder Duitse vlag. Toen brandstofkosten opliepen en visprijzen daalden werden in 2011 twee Eurokotters afgestoten en naar het Verenigd Koninkrijk verkocht. De papieren bleven bij Hecht GmbH en zijn nu gebruikt voor de SC 10. Tussendoor werd Seefischereibetrieb SC 25 compleet overgenomen en werd die 32 meter grote kotter in 2014 omgebouwd voor de pulsvisserij, en gelijk vernoemd naar wijlen vader Evert Snoek.

,,We wilden naar een optimale benutting van onze vangstrechten’’, zegt Willem Snoek over de uitbreiding van het visserijbedrijf met een nieuwbouwer. ,,De SC 10 hebben we primair laten bouwen voor de scholvisserij, met de SC 25 pulsen we op tong en met de Eurokotters SC 35 en SC 45 moeten we het vooral hebben van de langoustines.’’

De opdrachtgevers Jacob (rechts) en Willem Snoek eerder dit jaar bij de tewaterlating.De opdrachtgevers Jacob (rechts) en Willem Snoek eerder dit jaar bij de tewaterlating.

Voor de gebroeders Jacob (zelf schipper op een van de Eurokotters) en Willem Snoek was van meet af aan duidelijk dat ze een Deens ontwerp van Ove Kristensen wilden. Een schip met een motorvermogen van onder de 750 kW, maar waar ze ook met wat ruiger weer in de noord goed mee uit de voeten kunnen. De UK 153 ‘Lub Senior’ werd als voorbeeld gezien. Maar dan wel graag een paar meter langer, want met een wat langer schip ben je minder weersafhankelijk. En multipurpose: twinriggen plus een optie om te flyshooten.

,,Toen tipte Ove ons dat hij voor nog een opdrachtgever met eenzelfde wensenpakket bezig was: twee afzonderlijke projecten, maar feitelijk één tekening. Dat bleek voor collega Pieter Louwe van Slooten namens Quotter te zijn voor een nieuwe UK 150 ‘Polar’. We zijn toen in gesprek gegaan, en dat klikte meteen goed. Samen zijn we verder gegaan met de uitwerking van het schip. De bouwervaring van Van Slooten was heel waardevol, en Pieter Louwe had met zijn Van Slooten Shipbuilding gelijk een dubbele opdracht in Polen. Als je materiaal voor twee schepen bestelt is er goed voordeel te behalen, maar kwaliteitskeuzes werden voorop gesteld. Er is zeker niet bezuinigd, het casco is bijvoorbeeld ook gemetalliseerd’’, vertelt Snoek.

Extra

De SC 10 en UK 150 zijn in de basis identiek. Met twee partijen aan tafel moesten soms compromissen worden gesloten. De Snoeken zijn Van Slooten gevolgd in de keuze voor een groot visruim, met als logisch gevolg dat de machinekamer wat kleiner is uitgevallen. Het grootste verschil tussen de twee kotters is dat de gebroeders Snoek gekozen hebben voor extra twinrigvislieren op het achterdek. ,,Op ‘AMRUMBANK’ 32 meter lang 8,70 meter breed 339 GT die manier kunnen we onze flyshoottrommels vrij houden voor een reservenet of alternatieve visserij.’’

Machinefabriek Padmos is de leverancier van de ABC-hoofdmotor en de Mitsubishi-hulpmotorenMachinefabriek Padmos is de leverancier van de ABC-hoofdmotor en de Mitsubishi-hulpmotoren

Twinriggen wordt echt de hoofdmoot. Snoek: ,,Zeker met de huidige scholprijzen. Maar we willen ons toch niet volledig afhankelijk maken van de scholmarkt en wat achter de hand hebben. Dat heeft de doorslag gegeven om ook te investeren in de flyshootmethode.’’

Willem Snoek is veel in Polen geweest, zeker na de tewaterlating in februari bij de Nauta Hull Shipyard. En dat geldt ook voor Nederlandse toeleveranciers, die samen met Poolse collega’s de afbouw verzorgden. Snoek noemt de grote rol van Piet BrouwerElektrotechniek en Marble Automation in de personen van Kees Visser en Jan Korf. Machinefabriek Padmos heeft in Polen devolledige machinekamer in bedrijf gesteld, ook de ABC-hoofdmotor en Reintjes-keerkoppeling werden via Padmos geleverd. De TCD Urk heeft in Polen de vangstverwerkingsinstallatie geplaatst, een iets andere uitvoering dan op de UK 150.

Nog niet genoemde toeleveranciers op de nieuwe SC 10 ‘Amrumbank’: De Boer Marine (brugapparatuur), ProMarin (vijfbladsschroef van 3,4 meter), Couperus (engineering hydrauliek), VCU (OSEY-lieren en –nettenrol en winchcontrolesysteem, twee scherfijsmachines, visruimkoeling, catchmanagement), Drew Nauta (timmerwerk), Straathof (controllers hoofdmotor) en Machinefabriek De Waal (stuurinrichting).

,,Eind 2016 werden we benaderd door rederij Snoek om voor hun nieuw te bouwen SC 10 twinrignetten te maken. In goed overleg met (toekomstig) schipper Albert Zwaan en de eigen nettenmaker Johannes Nentjes van de rederij is er een strak ontwerp gemaakt. De wens was om ook in de winterdag met deze netten te vissen. Daarom hebben we ze iets groter gemaakt dan bijvoorbeeld voor de P 224, waarop Zwaan eerder goede ervaringen opdeed met onze netten: 60 meter onderpees in plaats van 50 meter. Met het oog op een minimaal brandstofgebruik hebben wij de bovenzijde van het achtereind tot de punten geheel van 20 cm volle mazen (v/m) gemaakt. Verder is er gebruik gemaakt van 14 cm v/m maaswijdte, zodat zonder al te veel omhaal probleemloos in de ‘strenge’ Noorse Zone met +12cm t.k. (tussen de knopen) gevist kan worden. In dat geval hoeven alleen de onderzakken van 11,5 cm gewisseld te worden. Op deze manier heeft ons team vier compleet visklare netten plus reserve-achtereinden en -zakken klaargemaakt. Inmiddels vist de SC 10 tot volle tevredenheid met deze sterke en 60 mtr-twinrignetten.

‘AMRUMBANK’ 32 meter lang 8,70 meter‘AMRUMBANK’ 32 meter lang 8,70 meter

Voor de nieuwe SC 28 hebben we vijf kreeftennetten visklaar gemaakt inclusief reserve en voor de nieuwe HD 42 complete twinrignetten. Zojuist is een begin gemaakt met alle netten voor de Z 300 die in april 2019 in de vaart komt: vier twinrignetten plus drie tongtwinrignetten, ook inclusief alle reservematerialen. De SC 10 en SC 28 zijn toegevoegd aan de klantenkring van Nettenmakerij Urk, we wensen de bemanningen een goede vaart.”

-Harm-Hendrik Kramer