Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Vloot van voormalige Nederlandse kotters

Ocean Fish neemt W. Stevenson over

NEWLYN – Ocean Fish uit het Britse Roche neemt een ‘controlerend belang’ in de bekende rederij W. Stevenson & Sons uit Newlyn.

Het familiebedrijf Ocean Fish, met een geschiedenis die teruggaat tot 1740, is een grote visverwerker/groothandel met eigen schepen. Het bedrijf groeit snel, mede doordat het zich vanaf dit jaar ook profileert als leverancier van bereide producten aan supermarkten, en er wordt gezocht naar andere mogelijkheden om te groeien. Met de overname van Stevenson wordt ‘synergie’ beoogd.

Foto: Rienk Nadema - De grote Stevenson-vloot is geregistreerd in Penzance, naast Newlyn. Op de foto boven de Z 137 (in 1969 gebouwd als KW 11), PZ 191 (in 1960 gebouwd als UK 59) en de PZ 198 (in 1967gebouwd als UK 244). Foto: Rienk Nadema - De grote Stevenson-vloot is geregistreerd in Penzance, naast Newlyn. Op de foto boven de Z 137 (in 1969 gebouwd als KW 11), PZ 191 (in 1960 gebouwd als UK 59) en de PZ 198 ...

Stevenson, met wortels in de negentiende eeuw en evenals Ocean Fish gevestigd in Cornwall, had in 2017 een omzet van 12,8 miljoen pond. Het bedrijf is een begrip in Newlyn en verre omstreken en de schepen zijn naar eigen zeggen ‘productief’, maar de vloot is ontegenzeglijk verouderd en de rederij heeft moeilijke jaren achter de rug, wat leidde tot speculaties over de toekomst. De Stevenson-vloot bestaat volgens de eigen website uit 14 schepen - voor het merendeel ‘beamtrawlers’ en bijna allemaal voormalige Nederlandse kotters - , waarvan er echter maar tien fulltime vissen.

Foto: Marcel Coster - Regelmatig brengen Stevenson-bokkers voor onderhoud een bezoek aan Nederlandse werven. Zoals de PZ 78 (in 1969 gebouwd als UK 158) en PZ 512 (in 1971 gebouwd als GO 22) aan respectievelijk Van Laar en Luyt.Foto: Marcel Coster - Regelmatig brengen Stevenson-bokkers voor onderhoud een bezoek aan Nederlandse werven. Zoals de PZ 78 (in 1969 gebouwd als UK 158) en PZ 512 (in 1971 gebouwd als GO 22) aan ...

De rederij zoekt naar eigen zeggen naar schepen die geschikter zijn voor de woeligere westelijke wateren dan de huidige kotters. Op de markt voor tweedehands schepen heeft de rederij de laatste jaren echter geen passende vervangende schepen kunnen vinden, en beslissingen over echte herstructurering van de vloot worden uitgesteld tot duidelijk wordt hoe de Brexit uit zal pakken.

Wat de Brexit betreft zal nieuwe eigenaar Ocean Fish op twee gedachten hinken. Dat het VK wat viswateren betreft alle troeven in handen heeft na een Brexit is evident, maar dat de grootste groei in de verkoop van Ocean Fish komt door gestegen export naar de Europese Unie is ook evident.

Foto: Ronald Ribbe - Regelmatig brengen Stevenson-bokkers voor onderhoud een bezoek aan Nederlandse werven. Zoals de PZ 78 (in 1969 gebouwd als UK 158) en PZ 512 (in 1971 gebouwd als GO 22) aan respectievelijk Van Laar en Luyt.Foto: Marcel Coster - Regelmatig brengen Stevenson-bokkers voor onderhoud een bezoek aan Nederlandse werven. Zoals de PZ 78 (in 1969 gebouwd als UK 158) en PZ 512 (in 1971 gebouwd als GO 22) aan ...

Hetzelfde geldt voor de haven van Newlyn in het algemeen; alle vissers zijn fanatieke Brexiteers, maar de vishandel houdt de adem in. Driekwart van de aanlandingen in de thuishaven van Stevenson wordt geëxporteerd, voor het leeuwendeel naar de EU-lidstaten Frankrijk en Spanje.