Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Presentatie Scheveningse Vis

Noordzeevis uit… wordt beeldmerk

DEN HAAG – ‘Noordzeevis uit Scheveningen’ is vorige week als officieel merk gelanceerd. Dat gebeurde woensdagavond in De Oude Palingrokerij aan de Dr. Lelykade. Wat Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau betreft wordt de campagne landelijk uitgerold, met de nadruk op Noordzeevis en haken andere vissersplaatsen aan.

Op initiatief van Rabobank Regio Den Haag is vorig jaar de Stichting Scheveningse Vis opgericht. Na drie brainstormbijeenkomsten werd afgelopen woensdag het merk en logo onthuld en het nieuwe bestuur gepresenteerd. Aan de vooravond van het culinaire evenement VIS/SCH dit weekend, met als thema ‘Noordzeevis uit Scheveningen’.

Het belang van Scheveningen (en dus haar visserij) voor de economische ontwikkeling in de Haagse regio is groot. Tijdens de voorgaande bijeenkomsten van ‘Scheveningse Vis’ is over mogelijke thema’s voor de Haagse regio is gekozen voor samenwerking ter promotie van Noordzeevis in zijn algemeenheid en vis uit Scheveningen in het bijzonder.

Het Nederlands Visbureau nam de handschoen op. Samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) verzorgde het een tour voor internationale culinaire journalisten aan Scheveningen. En om Noordzeevis uit Scheveningen beeldend tot uiting te laten komen, is vooraf een beeldmerk ontwikkeld, zodat bij alle bezochte bedrijven de vlaggen met dit beeldmerk konden wapperden. Als het aan het Nederlands Visbureau ligt, wordt dit logo in het hele land herkenbaar ingezet met tal van andere visserijgemeenten in de titel.

Directeur Leewis van het Nederlands Visbureau: ,,De benaming Scheveningse vis is bewust omgebogen tot Noordzeevis uit Scheveningen. Scheveningen heeft een sterke naam, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om straks discussies te krijgen of de vis die bijvoorbeeld door een Goereese of Urker kotter in Scheveningen wordt aangevoerd wel of geen Scheveningse vis mag heten. Er is nog een wereld te winnen met Noordzeevis. Dat wordt dus groot in beeld gebracht.’’

De activiteiten rond Scheveningse Vis zijn ontstaan vanuit het thema Banking for Food van de Rabobank. Met dit thema wil Rabobank haar positie als internationale Food & Agri bank inzetten, door een bijdrage te leveren aan het oplossen van de wereldvoedselproblematiek. Het thema Noordzeevis uit Scheveningen is herkenbaar en kan rekenen op veel steun in de regio. De lokale toevoeging staat voor het verhaal achter de vis, dat met passie verteld kan worden.